DFDS' nye Volvo FM Electric som skal kjøres i Göteborg-området.

Volvo Trucks og DFDS samarbeider om elektrisk transport

DFDS bestemte seg for å bygge den kraftigste ladestasjonen på markedet ved sitt hjemdepot i Göteborg, med en kapasitet på 350 kW og satse på Volvo FM Electric.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

DFDS, Nord-Europas største transport- og logistikkselskap, og Volvo Trucks går sammen om å elektrifisere tungtransport. Som et første skritt vil DFDS drive en helelektrisk lastebil for å levere deler til Volvo lastebilfabrikk i nærheten av Göteborg. Initiativet markerer et viktig skritt for å bygge en fossilfri forsyningskjede for Volvo-konsernet.

- Jeg er veldig glad og stolt over å samarbeide med DFDS på denne reisen mot mer bærekraftig transport. Volvo Group har satt seg som mål å bygge en fossilfri forsyningskjede, og dette er en viktig milepæl på veien, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Volvo Trucks kunngjorde nylig salgsstarten av tre nye tunge helelektriske lastebiler. En av dem er Volvo FM Electric, som DFDS vil være en av de første å til å sette i kommersiell trafikk. Fra sommeren vil lastebilen levere forsyninger til Volvos lastebilfabrikk i Göteborg. I starten vil den kjøre 120 kilometer per dag.

- Dette elektriske fullskalaprosjektet viser tydelig hvor seriøst DFDS deltar i skiftet mot elektrisk mobilitet og en mer bærekraftig transportvirksomhet, sier Niklas Andersson, konserndirektør og sjef for DFDS' logistikkavdeling.

- Vårt felles mål er å lære av hverandre og få fordypet, nyttig innsikt i viktige temaer som batterikapasitet, ruteplanlegging, lading, sjåførens opplevelser og mye mer. Å kjøre elektrisk er så mye mer enn bare en lastebil – det er en total løsning, sier Roger Alm.

Ladestasjon med kapasitet på 350 kW

For å fremtidssikre investeringen, bestemte DFDS seg for å bygge den kraftigste ladestasjonen på markedet ved sitt hjemdepot i Göteborg, med en kapasitet på 350 kW.

- Vi er i starten av vår e-mobilitetsreise og forstår at ladekapasitet er viktig. Erfaringen med Volvo vil være verdifull når vi øker omfanget, slik at vi kan evaluere bilens batterikapasitet basert på ruter og individuelle oppgaver, fortsetter Niklas Andersson.

- Tid for raskt elektrisk oppsving i tung veitransport

Med salgsstart av de tre nye tunge elektriske lastebilmodellene – Volvo FH, FM og FMX har Volvo Trucks nå en serie med fem mellomstore og tunge elektriske lastebiler for det norske markedet. Dette er for tiden den mest komplette kommersielle elektriske lastebilserien i bransjen, ifølge Volvo.

- Med introduksjonen av disse nye helelektriske kjøretøyene, med høyere lastekapasitet og kraftigere drivlinjer, mener vi tiden er inne for et raskt oppsving i elektrifiseringen av tung veitransport, sier Roger Alm.

Powered by Labrador CMS