
319 milliarder kroner til jernbane
Litt over en tredel av midlene (35%) i Nasjonal transportplan 2018-2029 er satt av til jernbaneformål.
Onsdag 5. april la regjeringen frem Nasjonal transportplan (NTP).
- Vi skal gjøre det vi kan for å oppfylle de samfunnsmålene som fastsettes i NTP. Det er med en viss ydmykhet vi påtar oss dette samfunnsoppdraget, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor i en pressemelding.
Av den totale rammen på 933 milliarder kroner i statlig ramme i Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018-2029, er 35 prosent satt av til jernbaneformål.
- Jeg opplever at samferdselsdebatten ikke lenger dreier seg om det skal satses på jernbane, men hvor mye. Det er bred enighet om at jernbanen skal være sentral for å løse fremtidens transportutfordringer, spesielt i de tettest befolkede områdene, sier Frimannslund.
- Langsiktige avtaler er viktig
Regjeringen legger til grunn at tilstanden på jernbaneinfrastrukturen ikke skal være dårligere ved utgangen av planperioden enn den er i dag.
I meldingen fremkommer det at jernbanereformen forventes å ha positive effekter for drift- og vedlikeholdsarbeidet. Ifølge Bane Nor selv, er dette fordi Bane Nor er «innrettet for å finne effektive løsninger som bidrar til at trafikken holdes i gang på kort og lang sikt».
- Det er avgjørende at vi får på plass de nødvendige rammebetingelsene for å realisere disse målsettingene, herunder fireårige avtaler for drift og vedlikehold. Langsiktighet og forutsigbarhet gjør at vi kan planlegge vedlikehold mellom år, inngå langsiktige avtaler til en bedre pris og unngå stadige bytter av leverandører på spesialiserte oppdrag, sier Frimannslund, og fortsetter:
- Langsiktige avtaler er videre en forutsetning for at leverandørene kan investere i nødvendig materiell og ansette og lære opp personell. Bane Nor må ha denne friheten for å gjennomføre den effektivitetsøkningen som er nødvendig.
Årlige budsjetter
Han er tilfreds med den store satsingen på jernbanen. Samtidig minner han om at Nasjonal transportplan er et overordnet styringsdokument.
- Det er i de årlige statsbudsjettetene den endelige bevilgningen blir bestemt. I Bane Nor har vi tillit til at Stortinget vil oppfylle NTP gjennom perioden. Vi ser frem til å gi våre faglige innspill til hvordan man best mulig kan bidra til å realisere målene i planen, sier konsernsjefen.
STILLING LEDIG:
-
R3 Entreprenør AS søker betongsager/kjerneborer
Norges ledende rivningsentreprenør søker nå etter en erfaren fagarbeider innen kjerneboring og betongsaging til spennende prosjekter i Trondheim
-
Pon Rental Norway AS søker utleiekoordinator
Pon Rental søker etter driftig utleiekoordinator til vår avdeling i Bergen
-
R3 Entreprenør AS søker river
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne fagarbeidere innenfor riving og saneringsarbeid til spennende reiseprosjekter over hele Norge.
-
R3 Entreprenør AS søker maskinfører
Landets ledende rivningsentreprenør søker nå etter erfarne Maskinførere til spennende reiseprosjekter over hele Norge
-
Pon Equipment AS søker uteservicemekaniker
Driftig uteservicemekaniker søkes til distrikt på Sunnmøre!
-
Kiesel Norge AS søker mekaniker
Kiesel Norge AS trenger flere hender, og ser nå etter dyktig mekaniker. Er det deg, eller noen du kjenner?
-
Horisont Renovasjon AS søker sjåfør til kranbil
Er DU vår nye sjåfør?
-
Veisikring AS søker medarbeider-Drammen
Er du den rette for oss?
-
ST Entreprenør AS søker betongsprøyteoperatør
Er du vår nye betongsprøyteoperatør?
-
Pon Equipment avdeling Rygge søker dyktig prepp mekaniker til verksted
Er DU vår nye prepp mekaniker?