Nye Nissan NV300 er en erstatning for Primastar.

Nye Nissan NV300

Nissan nå offentliggjort den helt nye NV300.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Som en erstatning for Primastar, ligger NV300 størrelsesmessig mellom NV200 / e-NV200 og NV400 i utvalget av lette nyttekjøretøy fra Nissan. Dette er en viktig modelllansering for produsenten, ettersom NV300 kompletterer modellutvalget av lette nyttekjøretøy fra Nissan-familien.

Gjennom merkets omfattende strategi innenfor lette nyttekjøretøy, som også inkluderer lastebilene NT400 og NT500 (ikke solgt i Norge), i tillegg til den prisbelønte pickupen Navara, kan NV300 nå leveres som varebil, småbuss eller Combi. I tillegg kan det leveres en arbeidsbil med rullende chassis som er en plattform for skreddersydde ombygginger.

NV300 har Nissans 5 år/160 000 km garanti, som også gjelder for alt originalt tilbehør fra Nissan som monteres på bilen. Med et effektivt motorutvalg og lave servicekostnader, er NV300 «segmentvinneren innen lave driftskostnader», ifølge Nissan.

NV300 er bygget ved Renault-Nissans anlegg i Sandouville i Frankrike, og kommer i salg i Norge og Europa fra slutten av november 2016.

Lasteplass

NV300s varebil-versjon, er lagt til rette for allsidig bruk gjennom valg av to lengder og to høyder. Småbusser er tilgjengelig i to ulike lengder med seteplass for opptil seks personer. Mange bakluke- og skyvedørkombinasjoner, med eller uten vindu, er tilgjengelig for ekstra fleksibilitet. For brukere som trenger plass til passasjerer er NV300 Combi tilgjengelig i to lengder, noe som gir seteplass for opptil ni personer.

Lasterommet har plass til tre standard europaller selv i L1-versjonen. Lasteplassen i innstegsmodellen LHH1 varebilen er 110 mm lenger enn i Primastar, og skal ha god plass til gipsplater på 10x2,5 m. En skillevegg mellom kupeen og lasterommet kan spesifiseres for ekstra god lasteplass på 3,75 m (L1) og 4,15 m (L2) i lengderetningen. Lasterommet i L2-versjonen varierer fra 5,2 m til 8,6 m avhengig av modell.

Beskyttende treplater og LED-lys i taket er tilgjengelig sammen med allsidige stativ- og oppbevaringssystemer, og opptil 20 innvendige kroker for lastsikring.

Utstyr i kupeen

Kupeen i den helt nye NV300 er nøye utviklet for å være så ergonomisk og komfortabel som mulig. Alle NV300-versjoner leveres med justerbar kjørestilling og «mobilt kontor» som lar førerne spesifisere funksjoner for å gjøre arbeidet lettere.

Oppbevaringsløsning for bærbar PC, koppholdere og holder for følgesedler, er ekstrautstyr som gir inntil 89 liter ekstra oppbevaringsplass.

Nissanconnect infotainmentsystemet, med satellittnavigasjon, DAB digitalradio, Siri stemmestyring (for iphone-brukere), ryggekamera og USB-kartoppdatering er også tilgjengelig. NV300 utstyres med ekstra varmeapparat for de nordiske og baltiske landene.

Elektronikk

Sidespeil med vidvinkelvisning er standard mens Park Assist-system med ryggekameravisning i sidespeilet og parkeringssensorer bak ­er ekstrautstyr. Et blindsonespeil integrert i solskjermen på passasjersiden er standard på utvalgte modeller. Utstyrsnivåer og nøyaktige spesifikasjoner vil variere fra marked til marked.

Elektroniske sikkerhets- og førerassistanseteknologier, inkludert blokkeringsfrie bremser (ABS), Electronic Brakeforce Distribution (EBD), elektronisk stabilitetsprogram (ESP), Anti-Slip Regulation Traction Control (ASR), og bakkestartassistent er standard på alle NV300-modellene, mens et dekktrykkovervåkingssystem er standard på Combi-modellen.

Motoralternativer

NV300 tilbys med tre ulike motoralternativer. Alle modellene benytter Nissans pålitelige 1,6 liter dCi dieselmotor, best kjent fra Qashqai og X-Trail med motoreffekt på 95 hk, 125 hk og 145 hk. 95 hk er Single Turbo mens de to andre er Twin Turbo. Alle motorer har 6-trinns automatgir. Ikke alle motorer er tilgjengelig på alle modeller.

Alle motorer har dieselpartikkelfilter som standard og oppfyller Euro 6-utslippsstandardene. I tillegg er alle modeller utstyrt med Selektiv katalytisk reduksjonsteknologi (SCR) med AdBlue-karbamidløsning for å redusere NOx-utslippene (helles i en separat tank).

Twin Turbo-modellene har Stop/Start-teknologi for redusert drivstofforbruk, i tillegg til en ECO-modusbryter med girskiftindikator. Dette er også ekstrautstyr på modellen med 95 hk.På denne måten kan førerne redusere drivstofforbruket ved å begrense dreiemomentet og oppnå smidigere akselerasjon og respons.

Den mest effektive varebilen. er versjonen med 125 hk med et blandet drivstofforbruk på 5,9 liter/100 kmog CO-utslipp på 155 g/km. Tallene er enda bedre for Combi-versjonen med 5,6 liter/100 km og 145 g/km.

Drivstofforbruket på NV300-modellene er i snitt 1,0 liter/100 km lavere enn Nissan Primastar. Kombinert med Nissans 5 år/160 000 km garanti, som også gjelder for alt originalt tilbehør fra Nissan. Anbefalte serviceintervaller er 2 år/40 000 km.

Eksteriør

Eksteriøret på NV300 er utviklet spesielt for å komplettere Nissans eksisterende utvalg av lette nyttekjøretøy, samt crossoverne Qashqai, Juke og X-Trail.

En oppdatert versjon av V-motion-grillen gjør at disse kjøretøyene er lett gjenkjennelige som en del av Nissan-familien.

Ti karosserifarger er tilgjengelig. Det er Magma Red, Mole Grey, Glacier White og Bamboo Green, samt seks metallic farger: Oyster Grey, Mercury Grey, Jet Black, Panorama Blue, Copper Brown og Stone. Kjøretøyene leveres med 16” stålfelger som standard og 17” alufelger som ekstrautstyr.

Powered by Labrador CMS