Her kjøres 32-tonneren av gårde fra Nastas anlegg i Larvik på vei til Vik i Sogn.

Her hentes Norges første 6-serie

Fosse Maskin og Transport hentet 32-tonneren Hitachi ZX300-6 denne uken.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det er den første serie 6-maskinen fra Hitachi som er levert i Norge. Nå skal den grave utrettelig for det tradisjonsrike firmaet Fosse Maskin og Transport i Vik i Sogn.

- Ja nå er den på vei, sier Harald Fosse en av eierne og sønn av grunnleggeren Kristen Fosse til AT.no.

Ifølge Harald Fosse skal maskinen brukes til all slags variert anleggsarbeid for bedriften. Maskinene veier 32,3 tonn med en motor som gir 197 kW / 268 hk. Skuffestørrelsen er 1700 liter og gravedybden drøyt 7,2 meter.

Bedret drivstofforruk

Fosse Maskin har flere Hitachier fra før, og gleder seg nå til en forbedret utgave.

- Den skal ha bedre kjørekomfort og drivstofforbruk, forteller Harald Fosse.

I de nye maskinene er Hitachis Trias-system ytterligere forbedret med det resultat at drivstofforbruket er redusert med opptil ti prosent i powermodus.

Tre hovedpumper fordeler nå oljen til ønsket funksjon enda mer effektivt. En annen fordel for brukerne er at eksospotten nå vil brennes av hver 30de time mot hver 8nde time for serie 5-maskinene.

AdBlue

Dieselpartikkelfilteret er erstattet av et såkalt SCR-system. Systemet renser eksosen ved hjelp av AdBlue. Det vil gå 2-3 dieseltanker per AdBlue fylling. Designet på maskinen gjør påfylling av AdBlue lett tilgjengelig fra bakkenivå.

Maskinene har tre nye rekkverk som gjør det sikrere å ferdes på maskinen. Det blir også enkelt å åpne hele motordekslet slik at inspeksjon og vedlikehold forenkles.

På displayet i førerhuset er det i tillegg til indikator for AdBlue-tank, tilvalg for dieselforbruk, hammertimer, hydraulikktemperatur og motorturtall. For at føreren lettere skal kunne velge arbeidsmodus er symboler for rototilt samt pusseskuff innlagt i displayet.

3-beltestyring

For modellene ZX250-6 (27 tonn) og større kommer 3-beltestyring som standard. Dette for å redusere skader på understell. Dessuten er tykkelsen på beltemotorbeskyttelsen doblet. Systemet for returolje er også forbedret, blant annet ved at rør er byttet med slanger.

Original DAB-radio er tilbehør i de nye modellene.

Powered by Labrador CMS