![Rammestyrt Sandvik-rigg er helt nytt og åpner for nye og trangere bruksområder.](https://image.at.no/383328.webp?imageId=383328&width=960&height=540&format=jpg)
Rammestyrt Sandvik-rigg
DUBROVNIK (AT.no): Sandvik la verdenslanseringen av den nye rammestyrte DT922i-riggen til WTC-konferansen i Kroatia – selv om de ikke hadde maskin å stille ut.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Satu Rämö er global markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Sandvik. Hun sier World Tunnel Congress (WTC) er så viktig for Sandvik at de valgte å lansere maskinen på den internasjonale tunnelkonferansen, selv uten at «jernet» var på plass.
Standene på konferansen er ikke store nok til å stille ut maskiner, men deltakergruppen er riktig for lanseringen.
Kommer frem
Det helt spesielle med maskinen er rammestyringen. Toboms-riggen med mannskapskurv er designet for høy arbeidskapasitet og samtidig for å kunne smyge seg gjennom trange og svingete tunneler. Maskinen dekker tverrsnitt på opptil 125 m² i ni meters høyde og kan benyttes på stuff, for boring av bolter og til langhullboring.
Førerhytta er plassert på fremre del av maskinen. Hytta kan bestilles som hev og senkbar. Dette er det to grunner til, for å komme inn i lave tunneler og for å bedre sikten under boring i høyden. Sandvik oppgir at sikten er 25% bedre med den nye hev- og senkbare hytta. Den er også ekstra lydisolert, og støyen skal ikke på noe tidspunkt overstige 69 dB(A).
Mye utstyr
Maskinen er utstyrt med Sandviks iSURE bor- og sprengningsplansystem og SICA (Sandvik Intelligent Control System Architecture). Sistnevnte er det nye intelligente boresystemet fra Sandvik, med ni ulike hulltypeinnstillinger.
Riggen kan leveres med ulike software-utgaver.
Riggen er også utstyrt med et praktisk multivolt-system som gjør det mulig å raskt veksle mellom 400 volt, 690 volt og 100 volt.
![Verdenslansering uten maskin. Til det var standene på WTC for små. Her er Sandvik-teamet Juha Kukkonen (f.v), Satu Rämö og Katri Miss på standen i Dubrovnik.](https://image.at.no/396529.webp?imageId=396529&width=960&height=642&format=jpg)
Borehammer på maskinen er Sandvik RD525 og testene av maskinen viser 17% raskere borsynk, 40% mindre slitasje på bornakken og 17% mindre slitasje på borkrona enn resultatene fra forgjengeren.
Maskinen har LED-lys rundt baut som gir fem ganger bedre lys, 500% lengre levetid på lampene og 50% lavere energiforbruk.
Ønsket i Norge
Riggen har vært spesielt ønsket i Norge, og den første er allerede solgt til Implenia.
- Toboms rammestyrt rigg med kurv er nytt for oss, og et produkt vi har manglet i Norge. Riggen har et godt dekningsområde og kan brukes i alt fra mindre krafttunneler til veitunneler. En stor fordel er at man kan få ulike software-pakker, og at den kan oppgraderes til fulldatarigg om man har behov for dette, sier salgssjef borerigger Svein Ove Espeland hos Sandvik i Norge.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?