Mange aksler, gjerne i spesielle kombinasjoner, er et av kjennetegnene til finske Sisu. Nye Sisu Polar er uten tvil en Sisu sett forfra.

Ny Sisu med tysk stil

Finske Sisu er den eneste europeiske lastebilprodusenten som bygger kjøretøyene sine på amerikansk vis. Hovedkomponentene er imidlertid tyske i flunkende nye Sisu Polar.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Sisu bygger "amerikansk" ved å velge motorer, girkasser og førerhus fra andre leverandører, men tar hånd om rammer, aksler og til en viss grad påbygg selv. Den finske fabrikken er heller ikke som andre bilprodusenter når det gjelder produktlanseringer, og Polar har kommet på markedet uten at man slår særlig hardt på stortromma. Interessen fra særlig finske, men også norske lastebileiere, er likevel betydelig. De første bilene kommer på norsk jord trolig i månedsskiftet februar/mars.

Mercedes-komponenter

Sisu har hatt et tett samarbeid med Renault som har levert førerhus og motorer. I tillegg kunne Sisu leveres med Caterpillar-motorer, noe ikke minst mange med tilknytning til anleggsbransjen var interessert i. Caterpillar har imidlertid sluttet å levere lastebilmotorer, og Renault har ikke helt klart å erstatte Cat-programmet med sine motorer. Det har ført til at Sisu begynte å se seg om etter en annen samarbeidspartner, og valget falt på Mercedes-Benz.

Etter forhandlinger med Daimler ble det oppnådd enighet for noen tid siden, og resultatene ser vi altså nå i form av Sisu Polar. Modellserien kan leveres med tre forskjellige Mercedes-førerhus, tre forskjellige Mercedes-motorer, samt Mercedes girkasser. I tillegg kan det også leveres en Eaton Fuller usynkronisert girkasse.

Valgmuligheter

På leveringsprogrammet står tre forskjellige motorer:

OM501LA, V6-motor på 480 hk, dreiemoment 2300 Nm.
OM502LA, V8-motor på 550 hk, dreiemoment 2600 Nm.
OM502LA, V8-motor på 600 hk, dreiemoment 2800 Nm.

Dermed skulle det være krefter nok til de tyngste bruksområdene, og det er jo først og fremst tung tømmerkjøring og anleggskjøring som har gitt Sisu et godt renommé på hjemmemarkedet og visse andre markeder. Med Mercedes-Benz som samarbeidspartner burde det ikke mangle på motoralternativer, og Sisu vil formodentlig også ha tilgang på den nye enhetsmotoren når det kommer på markedet, senest i forbindelse med innføringen av Euro 6.

Også når det gjelder førerhus, er det tre Mercedes-varianter som gjelder, nemlig mellomlang hytte, sovehytte og sovehytte med høyt tak. Sett forfra har førerhusene en klar Sisu-layout, men fra siden er det ingen tvil om at det er snakk om Actros-hytter. Uansett førerhusvariant er det snakk om god plass og utmerket komfort, så her har ikke Sisu noe å skamme seg over.

På girkasse-fronten er det også stort sett Mercedes-produkter det er snakk om, men likevel ikke helt. Fra Mercedes-Benz kommer den automatiserte PowerShift G280-16, samt Mercedes-Benz G240-16 Telligent. Dette er bra girkasser som selvsagt fungerer utmerket sammen med Mercedes' egne motorer.

Det spennende er imidlertid at Sisu Polar også kan leveres med Eaton Fuller 20918 RTLO usynkronisert girkasse. Mange spør om hvorfor, og svaret er enkelt. - En stor del av det finske markedet etterspør, ja, rett og slett krever, nettopp denne girkassen, ikke minst når det gjelder tømmerkjøring, forteller John Olav Øverby hos den norske Sisu-importøren, Elverum Maskin AS. - Kassen er lett, uhyre slitesterk og har utvekslingsforhold som er drivstoffbesparende. Garvede sjåfører kjører med denne kassen uten å clutche, bortsett fra ved igangkjøring og stans.

Aksler og ramme

Sisu er kanskje aller best kjent for sine rammer, aksler og til en viss grad påbyggløsninger. Her har man skreddersøm etter hvilke oppgaver bilen skal løse. Dette kommer ikke til å bli endret med Sisu Polar, og de fleste bilene blir helt sikkert levert med tre til fem aksler. En av Sisu-spesialitetene er for eksempel tandemdrift med løft på bakre aksel, noe ingen andre europeiske lastebilprodusenter har på programmet.

Powered by Labrador CMS