Den elektrifiserte versjonen av Peugeot Boxer vil ankomme Norge før jul.
Den elektrifiserte versjonen av Peugeot Boxer vil ankomme Norge før jul.

Elektrisk Boxer med lang rekkevidde

I år: Innen utgangen av året vil vi få se den elektriske versjonen av Peugeot Boxer i Norge.

Publisert

 

 

Det er halvannet år siden vi først så bilen under CV-show i Birmingham. Spesifikasjonene på bilen er kraftig endret siden den gangen og rekkevidden kraftig forlenget Boxer bygges i utgangspunktet ved Sevel-fabrikken i Italia og er et samarbeidsprosjekt med Fiat. Det som forundrer er at spesifikasjonene skiller seg såpas mye fra e-Ducato, som også skal ankomme i høst, at elektrifiseringen av disse to bilene neppe har det samme utgangspunktet. Det at Fiat og PSA også etter planen skal slås sammen ville gjort det enda mer naturlig at produktene allerede nå var identiske. Derimot er elektrifiseringen av Boxer /(og etter hvert Jumper) gjort i samarbeid med det britisk/Tyrkiske selskapet BEDEO.  Denne bilen skal også etter planen komme i Citroën versjon, vi kjenner ikke noe til lanseringsplanene enda men vil ikke bli forbauset om det tikker inn en pressemelding i løpet av kort tid på e-Jumper.

Dette er Peugeot og PSAs andre elektriske varebillansering i år og til neste år kommer de nye elektriske versjonene av Partner/Berlingo og Combo slik at selskapet får en full range av elektriske varebiler.

To batteripakker

Typisk informasjon om elektrifiseringen av bilen vil komme i midtspeilet. Her vises blant annet batteritilstand, rekkevidde og girvalg.
Typisk informasjon om elektrifiseringen av bilen vil komme i midtspeilet. Her vises blant annet batteritilstand, rekkevidde og girvalg.

Peugeot e-Boxer kommer med to rekkevidder (200 km og 340 km etter WLTP) og har batteripakker på 37 kWt (L1H1, L2H2) og 70 kWt (L2H2, L4H2 og L4H3). Motoren er på 90 kW/122 hestekrefter og har 260 newtonmeter. I likhet med versjonene som har forbrenningsmotor kommer bilen i fire lengder mellom 4,96 meter og 6,36 meter, tre høyder fra 2,25 meter til 2,76 meter. Det innvendige volumet er identisk med dieselmodellene med lastekapasitet fra 8 til 17 kubikkmeter. Nyttelasten oppgis å være fra 1150 til 1270 kilo for de ulike variantene. Totalvekten med den minste batteripakken oppgis til 3500 kilo og med den største til 4000 kilo (vi antar at denne vil kunne kjøres med B-førerkort i henhold til unntaket for elektriske varebiler). Makshastigheten er satt til 110 km/t med 37kWt batteri og 90 km/t med 70 kWt batteri.

Det blir tre lademodus 50 kW, 22 kW og 7,4 kW.
Det blir tre lademodus 50 kW, 22 kW og 7,4 kW.

I tillegg til dette vil e-Boxer leveres som chassis med én seterad, chassis med to seterader og gulvmodell med én seterad i førerhytta.

Innvendig får den elbil-instrumentering og girvelgeren er erstattet med knapper. Den får også et bakspeil med et display som viser batteritilstand, rekkevidde, volt, ampere og valgt gir (D, N eller R).

- Vi ser frem til å delta i den største klassen med nullutslippsbiler. E-Boxer kommer med 122 hestekrefter og kvalifiserer dermed til 50.000 kroner i Enova-støtte. Vi er sikre på at en rekke store transportører vil se nytten av et elektrisk alternativ med god rekkevidde i denne klassen, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSA-varebil hos Bertel O. Steen.

Lading

Bilen utstyres med to ladeplugger en for mode 2/3 og en for mode 4. Standard ombordlader er en enfase 7kW lader som bruker 6 timer på å lade det lille batteriet og 12 timer på det store batteriet. Den samme laderen kan også lade fra en 22 kW lader som bruker 5 timer på å lade det lillebatteriet og 9 timer på det store batteriet. 

Med 50 kW hurtiglading kan 80% batterikapasitet oppnås på en time med både det lille og det store batteriet.