RETT FRA FABRIKKEN: Finn Thrane Johansen foran den nye 40-tonns beltegraveren Hyundai HX380A.

Knall-demodag av Hyundai hos Skolt

Med innrykk av VG1 skoleelever fra Halden og Kalnes ved Sarpsborg om formiddagen og storinnrykk av entreprenører om ettermiddagen ble det full klaff for Hyundai demodag i bruddet til Skolt Pukkverk i Råde torsdag 15. oktober.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

- Da vi fikk henvendelse fra selger Ole Eriksen i EMS Group om mulighet for å arrangere demodag med Hyundais anleggsmaskiner her i bruddet, var vi omgående positive. Dette er god reklame for oss i Skolt, og med et opplegg som også inkluderte skoleelever så vi muligheten til å vise vår omfattende virksomhet med uttak og foredling av steinressurser, sier driftssjef Tom Erik Andresen hos Skolt Pukkverk.

(Saken fortsetter under bildet)

GODT BESØK: Anlegg- og byggfagelever foran den nye hjullasteren HL970A.

Etter 44 år hos Skolt, først som hjullasterfører og de siste 20 årene som driftsleder, er Andersen bokstavelig talt lommekjent med virksomheten og ser betydningen av å få spredt budskapet om både pukkverksdrift og maskiner.

- Vi stengte anlegget for all annen trafikk hele dagen slik at EMS Group fikk stilt opp maskinene i riktig posisjon til demo og testing for de besøkende, sier driftssjefen.

«Eksamen» i bruddet

De som kanskje utmerket seg mest i åpningstimene blant de besøkende, var VG1-elevene fra Kalnes. Budskapet på skoleklassens gule beskyttelsesvester var ikke til å misforstå: Jeg har eksamen – ikke forstyrr meg, sto det med store bokstaver.

- Dessverre stemmer dette ikke med realitetene at vi har eksamen her i bruddet, selv om det kunne vært morsomt, svarer kontaktlærer Thor Volden på spørsmål fra AT.no.

(Saken fortsetter under bildet)

POSITIV: Driftleder Tom Erik Andersen hos Skolt Pukk i Råde stengte bruddet og åpnet for full maskinpresentasjon med Hyundai Demodag.

- Årsaken til at «eksamensvestene» kom med bussen til Skolt-bruddet var en feiltagelse, men de er i høyeste grad effektive selv om budskapet ikke stemmer helt, sier Volden med et smil.

Håpet hans etter besøket, er at elevene vil danne en ren klasse for maskinførere når linjevalget skal tas etter grunnutdannelsen.

Maskinnyhetene fra Hyundai

- Dette er et fantastisk sted å ha maskinpresentasjon. Derfor har vi lagt bredsiden til for virkelig å ha nyheter å by på. I forrige uke fikk vi inn beltegraveren Hyundai HX380A med den nye motoren uten EGR fra fabrikken i Korea. Den første HX380A i Europa solgte vi for øvrig til norsk kunde på Bauma, sier daglig leder Finn Thrane Johansen i EMS Group.

EKSAMEN: Budskapet om eksamen var talende, men stemte ikke helt med realiteten.

- Med justeringer og tilpasninger rakk vi akkurat å få beltegraveren klar til presentasjonen her i Skolt-bruddet. Denne blir også vår demomaskin i tiden fremover, sier han. (Saken fortsetter under bildet)

Minst like stolt var EMS-sjefen over å ha på plass de nye hjullastermodellene, Hyundai HL960A (20 tonn) og HL970A (24 tonn). De sto oppstilt i god avstand fra beltegraveren, og kom til i Norge for 3-4 uker siden. Etter klargjøring fikk de sin ilddåp på demodagen i Skolt-bruddet.

Langsiktig satsing

- Det er ikke å unnslå at vi har hatt en tøff start for EMS Group og Hyundai i markedet. Først kom vi et halvt år for sent i gang i fjor, og på nyåret fikk vi covid-19-pandemien i fanget. Med totalt fravær av utstillinger, har det vært begrensede muligheter for å presentere vårt program. Derfor var det viktig for oss å få til denne presentasjonen i Skolt-bruddet. Først innrykk av skoleelever, og deretter kjempeinnrykk av maskineiere og kunder utover dagen. Dette var knallbra, sier Johansen.

- Hvordan blir opplegget videre?

- Etableringen av EMS Group er et langsiktig prosjekt med oppbygging frem mot 2023 som siktemål. Nå er tidsfaktoren utvidet med ytterligere to år slik at vi arbeider mot full etablering i markedet i 2025. Det er godt å ha en eier som Kjell Ove Moss som tenker langsiktig, sier Johansen.

- Hvordan ser du året 2020 for deg?

- Vi hadde et budsjett på 80 mill. kroner, og slik det ser ut nå håper jeg på at vi havner på 50 mill. kroner i år. Selv om vi satte brems på oppbygging av organisasjonen da koronaen kom, regner jeg med at vi nå tar opp tråden, sier Finn Thrane Johansen.

Powered by Labrador CMS