Slike «bompengeinnsamlere» vil bli et vanligere syn i Fredrikstad og Sarpsborg når bilistene skal betale 6,6 milliarder kroner for fase 2 av bypakken. Bildet er fra innkrevingen på Fredrikstadbrua, tatt i november 2020.

Bypakke Nedre Glomma fase 2 er vedtatt

Av en prosjektportefølje på 8,9 milliarder kroner, skal 6,6 milliarder kroner dekkes med bompenger.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Viken fylkesting har vedtatt Bypakke Nedre Glommas fase 2. Finansieringen av bypakken skal baseres på en delfinansiering gjennom bompenger. Av en prosjektportefølje på 8,9 milliarder kroner skal 6,6 milliarder kroner dekkes med bompenger.

Saksordfører Elisabeth Bakke (Sp) presenterte saken som en gladsak for Nedre Glomma-regionen. Særlig Fredrikstad og Sarpsborg «kan glede seg stort over vedtaket», etter det som har vært en langvarig prosess.

Byene opplever mange av de samme utfordringene som andre større byer i Norge knyttet til arealbruk og transport. Nedre Glomma er med sine 140.000 innbyggere (hvorav 116.000 i Fredrikstad/Sarpsborg) en betydelig byregion.

Byene utgjør et felles bo- og arbeidsmarked, med mye trafikk på tvers av kommunegrensene.

Det forventes at Bypakke Nedre Glomma vil løfte utviklingen av området, både innen næringsliv, kollektivtransport og annet.

De to overordnede målene for Bypakke Nedre Glomma er:

  • Nullvekstmål for personbiltrafikken: «I byområdene skal klimagassutslipp, kø, luftforurensing og støy reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten tas med kollektivtransport, sykling og gange.»
  • Nullvisjonen: «En visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte eller hardt skadde i transportsektoren.»

De to målene følges av fem mål som viser prioriteringene:

  • Kollektivandelen skal øke i Nedre Glomma
  • Sykkelandelen skal øke
  • Utslippene fra veitrafikken skal reduseres
  • Utvikle gode knutepunkter
  • Kollektiv- og næringstransporten skal få bedre fremkommelighet

Powered by Labrador CMS