Leca Norge AS har signert rekordkontrakt i forbindelse med byggingen av ny E6 mellom Trondheim og Stjørdal. Her representert ved salgssjef i Leca Region Nord Frank Nornberg (t.v.) og Business Solutions Manager i Leca Norge, Jon Hauge.

Leca Norge har inngått stor E6-kontrakt med Acciona

Leca Norge AS har inngått avtale om levering av over 200.000 m³ Leca lettklinker, også kjent som løs Leca og Leca-kuler, med den spanske entreprenørkjempen Acciona Construcciòn S.A.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Acciona er hovedentreprenør for den 23 km lange veistrekningen mellom Ranheim og Værnes som nå bygges i regi av Nye Veier AS. Kontrakten er den største i Leca Norges historie opplyser salgssjef i Leca International, Nicolaj Dahl.

- Vi har det perfekte materialet for de vanskelige grunnforholdene som ligger i dette prosjektet; og på toppen av det klarte vi å foreslå en logistikkplan - i samarbeid med våre logistikkpartnere, som dekket entreprenørens behov, sier Dahl.

Brukt i flere tiår

En av dem som har vært sentral i dialogen opp mot Acciona, er Business Solutions Manager i Leca Norge AS, Jon Hauge.

- Leca lettklinker er blitt brukt i flere tiår, både til vei og jernbane. Ikke minst på Østlandet og i Trøndelag hvor det er mye marin leire og hvor det er langt ned til fjell. Utfordrende grunnforhold har gjort Leca lettklinker til et naturlig valg i flere store utbyggingsprosjekter, sier Hauge.

Leca lettklinker

Leca lettklinker, også kjent som løs Leca og Leca-kuler, er utgangspunktet for alle Leca-produktene. Kulene er laget av leire. De keramiske kulene er varmeisolerende og drenerende.

Salgssjef i Leca Norge AS for region nord, Frank Nornberg, har hatt den operative rollen med å holde en samlet dialog igjennom hele prosessen:

- Vi har jobbet med prosjektet sammen med ulike rådgivere og entreprenøren i mer enn 2 år. Det har vært utstrakt møteaktivitet for å optimalisere både løsninger og logistikk. Da det i store prosjekter som dette gjerne dukker opp en del utfordringer underveis, så er det viktig med tett dialog slik at man fortløpende kan finne gode løsninger, sier Nornberg.

Fylling og isolering

Byggingen av den nye E6-strekningen mellom Ranheim og Værnes er nå godt i gang. Motorveien som skal ha fartsgrense på 110 km/t skal etter planen stå ferdig i 2025. Underveis vil det imidlertid være flere delåpninger.

Når det gjelder løskulene fra Leca Norge, så skal disse benyttes som fyllmasse i de fleste dagsonene på strekningen.

- Leca lettklinker vil være en del av det nedre forsterkningslaget av veibanen. Produktet vil også ha en drenerende og isolerende effekt, noe som vil sikre mot frost og setninger, sier Jon Hauge som legger til at man også ser et stort potensial når det gjelder bruk av produktet i tunneler.

- I forbindelse med byggingen av Soknedalstunnelen sør for Trondheim, så ble et 30 cm tykt lag brukt 500 meter inn fra hvert tunnelinnslag for å frostsikre ledningsnettet i bakken, sier han.

- Lettklinkene skal hentes ved vårt havnelager på Stjørdal og kjøres direkte ut til de ulike dagsonene hvor de tippes direkte på plassen. Vi gjerne trekke frem det gode samarbeidet vi i lang tid har hatt med Westgård Transport AS og Stjørdal havn, forteller Frank Nornberg.

Hver bil tar rundt 95 m³.

- Miljøbevisst og kortreist

- Vi i Acciona er alltid på utkikk etter samarbeidspartnere som kan levere miljøbevisste produkter, noe vi føler oss trygge på at vi har med Leca. Som en bonus er lettklinkene kortreiste, som er positivt for klimaregnskapet på E6, sier Sonde Lyngholm, Communication and Social Impact Advisor E6 Ranheim – Værnes Project, hos Acciona.

Powered by Labrador CMS