Ytre Nordmøre-kontrakten: Egil Halås, prosjektleder i Mesta (til venstre) sammen med byggeleder Tor Håkon Taraldsen i Møre og Romsdal fylkeskommune og Kjell Inge Hatle, anleggsleder i Mesta.Foto: Mære og Romsdal fylkeskommune
Mesta og Veidekke er i gang med kontraktene
Mesta og Veidekke skal de neste fem årene drifte og vedlikeholde fylkesveiene på Nordmøre.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
Begge entreprenørene er i gang med sine kontrakter for Møre og Romsdal fylkeskommune. Kontraktene har en samlet verdi på 638 millioner kroner.
Kontraktene gjelder disse hovedprosessene: Tunneler, vedlikehold av drens- og avløpsanlegg, veidekke, renhold og grønt, bru og kai, vinterdrift, styring og administrasjon.
Kontraktene som er tildelt:
Annonse
1509 Ytre Nordmøre: Mesta skal fra 1. september 2022 og i fem år drifte og vedlikeholde alle fylkesveiene i området; 479 kilometer vei og 13 kilometer gang- og sykkelvei. Prisen på kontrakten er 352 millioner kroner.
1507 Indre Nordmøre: Veidekke skal fra 1. september 2022 og i fem år drifte og vedlikeholde alle fylkesveiene i området; 444 kilometer fylkesvei og 12 kilometer gang og sykkelvei. Prisen på kontrakten er 286 millioner kroner.
Indre Nordmøre-kontrakten: Leif Ivar Ansnes (til venstre), kontraktsleder Veidekke og Kjetil Okkenhaug, byggeleder i Møre og Romsdal fylkeskommune.Foto: Møre og Romsdal fylkeskommune
Møre og Romsdal fylkeskommune har ambisjon om å være miljøfylke nummer ett, og i anbudskonkurransene for de to driftskontraktene er det fokus på miljøkrav:
Rapportering på klimagassutslipp
Euro 6-utslippskrav for kjøretøy
Steg IV for anleggsmaskiner i vinterdriften
Ved kantslått skal det tas hensyn til pollinerende insekter, truede arter og tilliggende matjord
Brøytestrekninger med krav til kjøretøy er utarbeidet av byggherre
Det brukes «salt med nyere metoder» som skal gi redusert forbruk.
Det er innført en belønningsordning for innovasjon og ny teknologi i kontraktsperioden.