KAPASITET: Volvo har økt alle kapasiteter opp til 28 prosent på sin nye graver i 50-tonnsklassen. De har enorme forventninger til nye EC530E. som skal produsere 20 prosent mer enn forgjengeren

Skal ause mest

SANDNES: Volvo CE har lenge sett konkurrentenes maskiner presterte bedre i 50-tonnsklassen på masseforflytning. Nå er det historie for Volvo. Med en smått ellevill konkurrenttest utført av et knippe koreanere og nordmenn i Ski, er den nye EC530E nå klar. Maskinen skal øke produktiviteten med 20 prosent.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Den mye maskinen kommer i to versjoner på 54 og 55 tonn. Forskjellen på de to er tyngden og bredden på undervogna. Det som sitter over undervogna er identisk. Med disse har Volvo skumle planer om å ta tilbake tronen tilbake i 50-tonnsklassen. Den første maskinen som er tatt i bruk i Europa fikk sin ilddåp på Jæren.

BABY: Lars Dahle i Volvo Maskin har vært med i hele utviklingen av nye EC530E og EC550E. Han er strålende fornøyd med resultatet.

50-tonneren som Volvo har tilbudt frem til nå, ble lansert som EC460 i 2003. I 2013 ble den oppgradert og ble hetende EC480E. Den har vært populær hos mange kunder, men har ikke hatt de raskeste syklusene i bransjen. Med ny maskin mener Volvo de er klare til å ta tilbake tronen med maskinen i klassen som skal produsere mest og billigst.

De nye 50-tonnerne produseres på Volvos fabrikk i Sør-Korea. Derfor har koreanerne vært tungt inne i utviklingen av den nye maskinen. Men konkurrenttestene som virkelig satte fart på prosjektet, foregikk på Ski rett syd for Oslo for fire år siden.

Koreanere i brakke

STYRES: Veldig mange av funksjonene i oppsettet av maskinen styres fra knappene på stikka.

Der hadde Volvo Maskin med Lars Dahle i spissen linet opp alle konkurrentene i 50-tonnsklassen. Inne i ei brakke sto en hel gjeng med koreanere med store skjemaer, stoppeklokker og et falkeblikk.

De målte og sjekket alle mulige parametere på alle maskinene mens de lastet dumpere så fort de orket. Tallmaterialet de tok med seg hjem til Korea var ikke det trodde de skulle få, og de var ikke fornøyde.

Ett år senere kom tilbakemeldingen til Lars Dahle og hans svenske kollega Johan Henrysson:

- Dere er velkomne til Sør-Korea for å prøvekjøre den første prototypen på en helt ny maskin. Der ventet ei uke med knallhard bruk av nymaskinen for å finne styrker og forbedringspotensialer.

Grovere - på alt

Maskinen de fikk se og teste var blitt grovere. Alt fra innfesting av belteruller og helt ut i boltene som holder hurtigfestet. I tillegg var det tatt ut betydelig mer krefter av 13-litersmotoren som allerede var brukt i EC480E.

DETALJER: Mange av forbedringene på den nye maskinen er detaljer. Som den fremre belterullen som er flyttet litt frem for å gi enklere tilgang til boltene for å flytte sammen understellet.

- Det begynner med understellet. Det har blitt nesten halvannet tonn tyngre på 530 og drøyt to tonn på 550. I tillegg er det blitt mer åpent så masser ikke legger seg i ramma og det er blitt bedre bakkeklaring under undervogn, sier Lars Dahle. Også beltelengden er forlenget med ca. 10 centimeter.

På graveaggregatet har også ingeniørene slått rundt seg med mer stål. Alle belastningspunkter har fått tykkere gods. I tillegg er det blitt grovere bolter og gjennomføringer blant annet mellom bom og stikke og i innfestingen til hurtigfestet. Også loddet i hekken på maskinen er blitt ett tonn tyngre.

Mer krefter

D13-motoren, som er den samme som Volvo Trucks bruker i sine lastebiler, var det tatt ut «bare» 380 hestekrefter av. Nå er det økt med 20 prosent til 456 hestekrefter. Samtidig har dreiemomentet blitt økt med formidable 28 prosent fra 1.930 Nm til 2.480.

SIKKERT: Sikkerhet og HMS har alltid vært et hovedfokus hos Volvo. Nå er adkomsten opp på maskinen blitt forbedret mange hakk med gode håndtak og sklisikre stålplater.

Sammen med dette er maks effekt senket fra 1.800 o/min til 1.600, og maks dreiemoent kommer fra 1.100 o/min i stedet for 1.350. Disse grepene skal få ned kostnadene pr. lastet tonn samtidig som produktiviteten skal gå opp. En siste bonus på motoren er at oljeskiftintervallene er doblet til hver 1000. time.

Hurtigtog

En av tingene kritikerne hevdet med rette på EC480E var at hydraulikken langt fra var av den kjappeste i klassen. Der har Volvo også gjort store grep og forbedringer. Mens det tidligere var kapasitet på 2x 376 liter i minuttet har 530 og 550 fått 2x416 liter i minuttet som maksbegrensning.

ENKELT: Store åpninger med god plass skal gjøre det enkelt å være både maskinfører og mekaniker.

I tillegg er det ny elektronisk styrt hydraulikksentral som gjør at det ikke lenger er en eneste hydraulikkslange som er innom hytta. Sentralen har IMTV-styring som er en betydelig mer sofistikert styring med færre komponenter.

Resultatet av de overnevnte forbedringene er en 50-tonner som har en syklushastighet som en betydelig mindre graver. Særlig merker du det når skuffa er fylt til randen og du legger i full sving. I tillegg er også alle bevegelsene og kreftene i hele graveaggregatet blitt formidabelt sprekere og kjappere.

Større maskiner

INTEGRERT: GPS, vekt og Digassist kan nå leveres fra fabrikk på disse maskinene.

På mange norske anlegg har 50-tonnerene blitt maskinen som gått inn der man for bare noen år siden brukte 40-tonnere. Det brukes både som rene lastemaskiner og allround-maskiner. I tillegg har de blitt stadig mer populære til å mate større knuseverk med.

For å få den mest optimaliserte maskinen kan også 530/550 leveres med to forskjellige bommer og fire alternative stikker fra fabrikk.

- Det vi ser er at for å få best mulig utnyttelse av en slik maskin er helt optimal skuffe også kjempeviktig. Det er et eget fag å designe disse og utrolig viktig for sluttresultatet, sier Lars Dahle.

Flere valg

Med ny elektronikk og styresystemer er det mange nye muligheter som åpner seg for å styre kreftene dit de trengs. På den nye generasjonen 50-tonnere er det derfor mulig å prioritere kreftene og oljeflyten mellom de ulike funksjonene. For eksempel kan farten på nedseningen av bommen settes i trinn fra 100 prosent og ned i 10. Totalt er det 10 parametere som kan prioriteres.

GROVERE: Det er blitt mer stål, sterkere motor, større hydraulikkpumper i Volvos nye 50-tonner.

- Det kan settes opp forskjellige profiler på maskinene avhengig av både type jobb de skal brukes i og førernes preferanser, sier Lars Dahle.

Nytt på den nye generasjonen gravere er det også at Digassist, GPS og vekt er kan leveres på maskinene direkte fra fabrikk. Av førseriemaskinene som nå er produsert skal 10 av disse leveres til norske kunder med det første.

Volvo EC 530/550E

54 og 55 tonn uten skuffe og HK feste

13 liter motor mer 456 hk

Oppfyller Steg V

Maks dreiemoment fra 1100 o/mim

Dreiemoment 2480 Nm.

Maks effekt ved 1.600 o/min

2x416 liter hydraulikkpumpe

Brytekraft arm 223 kN

Brytekraft skuffe 287 kN

299 til 340 cm. beltebredde på EC530E

340 til 390 cm. beltebredde på EC550E

Powered by Labrador CMS