FRA VENSTRE: Per Jonsson leder for NCC Infrastructure Norway og Kjell Inge Davik, Utbyggingsdirektør Statens Vegvesen.

Skal bygge E136 Breivika – Lerstad

Signerte veiprosjekt til ca. 1,5 milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

NCC har inngått kontrakt med Statens vegvesen for bygging av ny firefelts innfartsvei til Ålesund inkludert 2,6 km tunnel på strekningen Breivika – Lerstad.

Den nye innfartsveien til Ålesund på 3,3 km er det største og mest omfattende prosjektet i Bypakke Ålesund.

– Dette er et svært viktig prosjekt for både Statens vegvesen og Bypakke Ålesund. Vi er glade for å få NCC med oss på laget, og den nye veien vil sikre en effektiv og framtidsrettet trafikkavvikling inn mot Ålesund sentrum, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

– Prosjektet passer spesielt godt med NCCs kompetanse innen vei- og tunnelbygging, og sammen med Statens vegvesen har vi kommet frem til en plan som legger til rette for et godt samarbeid. Vi er glade for tilliten vi har fått og ser frem til å starte arbeidet med dette viktige prosjektet, sier Per Jonsson, leder for NCC Infrastructure Norway.

To løp

Den nye veien vil i hovedsak gå i en tunnel i to løp på nevnte 2,6 kilometer, og den skal avlaste dagens Lerstadvei og E136 gjennom bydelene Moa og Åse. Det skal også bygges nytt toplanskryss i vest, ved Lerstad, og det blir ny gang- og sykkelvei på hele strekningen.

FØRSTE: Den nye tunnelen blir, ifølge Statens vegvesen Møre og Romsdals første toløpstunnel.

– Denne kontrakten passer godt med NCCs brede kompetanse og erfaring innen komplekse tunnel- og infrastrukturprosjekter. Nå ser vi frem til å sette i gang arbeidene, sier Aage Lien, leder for Region Tunnel og Tung Masseforflytning i NCC Infrastructure.

Den nye veien skal fremme miljøvennlig transport ved å frigjøre veikapasitet til buss. Prosjektet skal gi bedre fremkommelighet, redusert reisetid og bedre trafikksikkerhet.

Fra Færøyene til Ålesund

NCC har de siste årene hatt høy tunnelaktivitet på Færøyene og avsluttet i desember det siste prosjektet – Sandoytunnelen. Dermed kan NCC nå starte opp arbeidet på Breivika – Lerstad med et solid team og evne til å gjennomføre et komplekst infrastrukturprosjekt.

NCC Norge var en av fire leverandører som etter prekvalifisering fikk invitasjon til å levere tilbud på oppdraget, og det var NCC som hadde lavest konkurransesum og dermed best samlet pris og kvalitet.

Ferdig i 2027

Anleggsstart er planlagt i februar/mars 2024, og prosjektet skal ferdigstilles i 2027. Ordren E136 Breivika-Lerstad registreres i 1. kvartal med 1488 millioner kroner i forretningsområdet NCC Infrastructure.

Powered by Labrador CMS