Vegvesenet valgte en norsk entreprenør til å bygge Strand-Ramstadsletta på E18 Vestkorridoren.

Vegvesenet valgte norsk fremfor spansk og italiensk

Skanska Norge AS skal bygge Strand-Ramstadsletta på E18 Vestkorridoren.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Statens vegvesen har innstilt Skanska Norge AS som totalleverandør for E103 Strand-Ramstadsletta, som er en av hovedentreprisene på E18 Lysaker - Ramstadsletta (E18 Vestkorridoren).

Konkurranse om prosjektering og bygging av E103 Strand-Ramstadsletta ble lyst ut i desember 2020.

Tre tilbydere, Skanska Norge AS, Impresa Pizzarotti & C.S.p.A (Italia), Obrascòn Huarte Lain S.A (Spania) ble vurdert som kvalifiserte og invitert til å gi tilbud og delta i forhandling.

Skanska ble vurdert å ha det tilbudet med det beste forholdet mellom pris og kvalitet. Statens vegvesen har derfor tildelt Skanska Norge kontrakten på prosjektering og bygging av strekningen Strand-Ramstadsletta.

- Den endelige tilbudssummen endte på ca. 2,9 mrd. kroner, skriver Statens vegvesen i en nyhetsmelding.

Seksfeltsvei, bru og tunnel

Kontrakten omfatter ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand-Ramstadsletta samt endringer av lokalveisystemet i Høvikområdet.

I kontrakten inngår også bygging av Ramstadsletta bru over E18, bygging av deler av Høviktunnelen (delvis i berg og delvis som betongtunnel), «vanntett trau» ved Ramstadsletta, støttemurer langs E18 samt elektroinstallasjoner og trafikkteknisk utstyr.

- Vi er godt fornøyde med kvaliteten på tilbudet

Statens vegvesen har planlagt å signere kontrakt med Skanska etter klagefristen som er 2. mai. Anleggsarbeidene på entreprisen starter i løpet av sommeren 2022 og skal etter planen stå ferdige innen 2029.

- Etter en forhandlingsperiode med tre gode tilbydere, er vi glade for at vi nå har nådd denne milepælen. Vi er godt fornøyde med kvaliteten på tilbudet vi har fått fra Skanska, og vi ser frem til å, starte byggingen av denne delen av prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta om kort tid sammen med dem, sier prosjektsjef Tom Hedalen.

Powered by Labrador CMS