PÅ SVALBARD: Den store HSC-kranen står på Kapp Amsterdam som er havneanlegget i tilknytning Svea, og der kullet i sin tid ble skipet ut fra. Foto: ANK Cranes
PÅ SVALBARD: Den store HSC-kranen står på Kapp Amsterdam som er havneanlegget i tilknytning Svea, og der kullet i sin tid ble skipet ut fra. Foto: ANK Cranes

«Verdens nordligste beltekran»

DRAMMEN/SVEA: - Med litt forbehold, kan vi ikke forstå at det finnes noen beltekraner lenger nord enn denne.

Publisert
DIMENSJONER: Kranen 6,4 meter bred (yttekant på beltene) og har ni meter lange belter. Foto: ANK Cranes
DIMENSJONER: Kranen 6,4 meter bred (yttekant på beltene) og har ni meter lange belter. Foto: ANK Cranes

CDette sier daglig leder Espen Hanssen i Mikkelsen Kran og Transport AS. Selskapet har kjøpt en splitter ny fagverks beltekran, HSC SCX 2800 A-3, fra ANK Cranes AS som har agenturet på kranene Hitachi og Sumitomo i samarbeid bygger i Japan.

På jobb i Svea

Kranen er nå på plass i Svea på Svalbard der den leies av AF Decom AS. AF-selskapet er i gang med å fjerne den tidligere kullgruvebyen på Svalbard, og sette området tilbake til sin opprinnelse.

For tiden står HSC-kranen på Kapp Amsterdam, kaianlegget som ligger ca. 5 km sør for gruvebyen, der kullet i sin tid ble skipet ut. HSC-kjempen er rigget med 45,7 meters rett bom (kan bli 105 meter med luffingjib), og har løftekapasitet på 50 tonn 20 meter ut fra senter på svingkransen. Maks løftekapasitet slik den er rigget nå, er 108 tonn på 8,9 meters radius.

FØRSTE GANG: Espen Hanssen (t.v.) i Mikkelsen Kran og Transport kjøpte selskapets første beltegående fagverkskran fra Anders Kiel og ANK Cranes. Her er de sammen ved Mikkelsens hovedavdeling i Drammen havn. Foto: Klaus Eriksen
FØRSTE GANG: Espen Hanssen (t.v.) i Mikkelsen Kran og Transport kjøpte selskapets første beltegående fagverkskran fra Anders Kiel og ANK Cranes. Her er de sammen ved Mikkelsens hovedavdeling i Drammen havn. Foto: Klaus Eriksen

Den første tiden skal kranen hovedsakelig benyttes til å løfte elementer etter hvert som kaianlegget sages opp, samt annet tungt utstyr ute på området. Det kan også hende at det blir bruk for den til løft inne i Svea etterhvert, og da får man sette en tålmodig fører bak spakene. Toppfarten er nemlig 1 km/t.

Selskapets første

Dette er den første beltegående fagverkskran Mikkelsen Kran og Transport kjøper.

- Vi satser mye på beltegående kraner, og har tre 60 tonns Liebherr-kraner, én 100 tonns Liebherr og én 70 tonns Sennebogen, alle med teleskopbom. Nå ønsket vi å utvide med en større fagverkskran. Det er mange kommende byggeprosjekter og infrastrukturprosjekter, med store brukonstruksjoner. Dette er en type kran som gjerne står på et prosjekt lenge, for det trengs 10-11 semilass å flytte på den, sier Hanssen.

Planen er at den nye kjempen til 16 millioner kroner skal hentes fra Svea før isen legger seg og stopper trafikken «et halvt års tid».

- Jeg har noen ting på gang for hvor den skal neste gang, sier Hanssen hemmelighetsfullt.

Selv om dette er en kostbar kran både å kjøpe, å leie og å flytte på, er fordelen at det ikke er mange slike på markedet i Norge, og at oppdragene ofte varer i mange måneder.

- Hvordan fikk dere jobben på Svalbard?

45 METER: Slik den er rigget på Svalbard, har den «bare» 45 meter rett bom. Med luffingjib, kan den blir 105 meter høy. Foto: ANK Cranes
45 METER: Slik den er rigget på Svalbard, har den «bare» 45 meter rett bom. Med luffingjib, kan den blir 105 meter høy. Foto: ANK Cranes

- Like etter at vi la inn bestillingen på kranen, fikk jeg nyss i at AF Decom kunne trenge noe sånt i Svea. Dette var rundt nyttårsskiftet. Deretter var det stille en stund, før det ble kontakt igjen i mars og i mai skrev vi avtalen, sier Hanssen.

Gedigen utpakking

Det ble for øvrig knallhardt arbeid for å få kranen klar til Svea. Heldigvis klarte forsendelsen fra Japan, med et par ukers margin, å snike seg utenom kaoset i Suez-kanalen da et containerskip satte seg fast tidligere i år. Vel fremme i Drammen tidlig i juli måtte kranen «pakkes ut», noe som kostet sommerferien for daglig leder Anders Kiel i ANK Cranes og driftsleder Morten Johnsen i Mikkelsen Kran og Transport AS.

- 291 tonn utstyr kom i trekasser. Det er en skikkelig jobb bare å pakke alt ut, og deretter monterte vi kranen sammen. Men det gikk egentlig veldig fint, og alt fungerte som det skulle, sier Kiel.

Deretter ble kranen rigget ned igjen og sendt med båt til Svea senere i juli.

- Vi er veldig fornøyde med jobben ANK Cranes har gjort, og det har vært en fantastisk oppfølging. Vi bruker dem også til alt av sertifisering av utstyret vårt, sier Hanssen.

FAKTA: HSC SCX 2800 A-3

Maks: 85 m rett bom og 40 m luffingjib

Maks 275 tonn på 4,3 meter radius

9-liters Cummins-motor (370 hk, Steg IV)

124 tonn motvekter

6,4 m bred, 9 m lange belter

Marktrykk 13,15 tonn pr. m2

Produsent: Hitachi Sumitomo Cranes

Dette er den 4. HSC-kranen ANK Cranes leverer i Norge

Han gir også honnør til Mammoet som holder til i samme bygg som dem selv på Drammen havn, og som transporterte den japanske krankjempen på området. Mikkelsen bruker Mammoet til transport av mye utstyr til vanlig også.

Ungt team

Mikkelsen Kran og Transport AS har nå seks beltegående kraner, syv mobilkraner, fem kranbiler/semier, fire trekkvogner for transport av motvekter og én mobil selvreisende tårnkran med krokhøyde på 94,4 meter!

- For å kjøre disse maskinene, har vi en ung og veldig dyktig gjeng. Vi bygget et ungt og dynamisk team og er nå 14 ansatte, sier Hanssen som bare er 37 år selv og som startet i jobben som daglig leder i november i fjor. Selskapet har gjort store endringer på personellsiden de senere årene.

SKRYT: Mikkelsen Kran og Transport ønsker å påpeke i artikkelen at de er veldig godt fornøyde med ANK Cranes som har levert og klartgjort kranen, og Mammoet som flyttet kranen internt i Drammen havn da krana ankom i pakker og deler. Foto: ANK Cranes
SKRYT: Mikkelsen Kran og Transport ønsker å påpeke i artikkelen at de er veldig godt fornøyde med ANK Cranes som har levert og klartgjort kranen, og Mammoet som flyttet kranen internt i Drammen havn da krana ankom i pakker og deler. Foto: ANK Cranes

.

Powered by Labrador CMS