Schenker lider under togstansen på Bergensbanen og roper på lastebilnæringen.

Det ropes på lastebilnæringen

Lastebilnæringen må kjenne sin besøkelsestid.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Godsstans på Bergensbanen skaper full krise for godstrafikken mellom Oslo og Bergen. Store forsinkelser vil vare langt ut i neste uke, også om trafikken kommer i gang fredag.

Mangler lastebiler

Togstopp betyr som oftest automatisk mangel på ledige lastebiler som kan ta over godset. Alle godsaktører som benytter jernbane skal ha ekstra lastebiler samtidig.

- I neste omgang fører dette til økte transportkostnader på toppen av forsinkelsene, sier kommunikasjonssjef Einar Spurkeland i Schenker til NRK.

Hoper seg opp

- Det hoper seg opp med gods som skal gå med tog fra Oslo til Bergen etter to dager med full stopp på Bergensbanen etter sprengningsulykken på Geilo. Det er full krise, sier kommunikasjonssjef Einar Spurkeland i Schenker.

På hver side av fjellet står hundrevis av containere som ikke kommer dit de skal. Det betyr store problemer for alle som venter på viktige varer.

Rammer hardt

- Dette rammer mange hardt, og får betydelige konsekvenser. Det kan være medisiner som ikke kommer frem. Det kan være bildeler verkstedene venter på for å kunne reparere biler. Det betyr stopp og krise for mange virksomheter, sier Spurkeland til NRK.

Schenker sender et stort antall containere med togene, og benytter i hovedsak Bergensbanen for transport av gods mellom Østlandet og Vestlandet. Det samme gjør de andre store godstransportørene.

- For tidskritiske varer er en slik situasjon meget uheldig, forteller Spurkeland.

- Vi mener derfor det burde settes inn større ressurser for å klargjøre banestrekningen slik at godstogene kan ta opp igjen trafikken, legger han til.

Powered by Labrador CMS