Faresin 6.26 elektrisk teleskoplaster, lansert Bauma 2019.

El-teleskoptruck fra Faresin

Etter flere års studier og utviklingsarbeid ble Bauma 2019 valgt for verdenslansering av italienske Faresin helelektriske teleskoptruck.

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

El-trucken er bygd på samme chassis som Faresins minste teleskoptruck, modellen 6.26. Også denne har gjennomgått store forandringer, først og fremst med tanke på førerkomfort og oversikt. Dette kommer naturlig nok også den nye helelektriske versjonen til gode.

- Vi ante lite om den omfattende utviklingsinnsatsen Faresin har vært gjennom, og presentasjonen av den nye spennende elektriske teleskoplasteren. Dette er noe vi vil se nærmere på når el-versjonen er klar for markedet, sier daglig leder Kristian Skjetne hos importør Skjetne Maskin AS i Trondheim.

Faresin-serien dekker teleskoplastere med rekkevidde fra 6-17 meter og med maksimal løftekapasitet fra 2,6-7 tonn. Modellrekken dekker i alt fem størrelser med flere varianter.

De største teleskoplasterne

Når det gjelder Faresin-programmet, var Skjetne-delegasjonen først og fremst til stede på Bauma for å se på de to tyngste teleskop- maskinene.

I Norge selges i all hovedsak modellene 14.42 Classic 75 og 17.40 Classic 55 til entreprenørene.  Maskinene har fungert meget bra, og tilbakemeldingene er gode.

De nye modellene som ble vist på Bauma, er oppgradert med hydrostatisk Bosch Rexroth transmisjon og er blitt enda enklere å manøvrere.

Maskinenes teleskopbom har maksimal rekkevidde på 17 meter og løftekapasitet på opptil 4,5 tonn. Motor er Deutz Steg IIIB på 55.4 kW (75 hk), og 17.40-modellen fås også med Steg 4-motor på 74,4 kW (101 hk).

Øker innsatsen

- Vårt årlige salg av Faresin ligger på 3-7 maskiner og har hittil ikke vært vårt primærområde. Med bakgrunn i gode tilbakespill fra kundene, og oppgraderingen på modellene vi ser her, tar vi sikte på å trappe opp. Anleggsmarkedet er primærmarkedet, men kanskje er tiden nå inne til å se på de lettere modellene også, selv om teleskoplaster-konkurransen er utfordrende, sier Kristian Skjetne.

Powered by Labrador CMS