Dumperproduksjonen startet i Skottland i 1950, og lillebror R-15 kom i 1951. – Den gjorde nok jobben, selv om dumperne av idag har fått helt andre dimensjoner, sier Arne Bjarte Tveit i Motorsalg AS.
Dumperproduksjonen startet i Skottland i 1950, og lillebror R-15 kom i 1951. – Den gjorde nok jobben, selv om dumperne av idag har fått helt andre dimensjoner, sier Arne Bjarte Tveit i Motorsalg AS.

Euclid R-15 var høydepunktet

- Å se en Euclid R-15 ved siden av en stiv Terex-dumper med lastekapasitet på 100 tonn, var selve høydepunktet under besøket på Terex-fabrikken i Motherwell, Skottland, i slutten av juni, sier daglig leder Arne Bjarte Tveit i Motorsalg AS.

Sammen med to kollegaer representerte Tveit den norske importøren på Terex-samlingen for et hundretalls forhandlere og kunder fra Afrika, Asia, Europa, Russland og Midt-Østen.

Kom som byggesett fra USA

Veteranmaskinen Euclid R-15, modell B5FD, har serienummer B5, og er den første dumperen bygd kun med lokale deler ved fabrikken i Newhouse, Motherwell i februar 1951. Riktignok var motoren en Cummins sendt over fra USA.

Offisielt ble fabrikken Euclid GB Limited åpnet i september 1950, med da ble dumperne montert sammen «fra Kit» sendt over fra USA.

Solid forhandler

Forhandleren Blackwood Hodge i Northampton solgte den første Euclid R-15 og flere til av samme merke til Georg Wimpey. Han tok maskinene videre til et oljeprosjekt i Aden, før de igjen havnet tilbake hos Blackwood Hodge. Etter overhaling ble de senere solgt til BP, og havnet i en rekke store prosjekter.

 

Startet med dumpere

Euclid har hatt en rekke eiere, men fortsatt foregår dumperproduksjonen i Motherwell-fabrikken i Skottland. I historisk sammenheng er dumperne det første produktet Terex Corporation kjøpte da selskapet startet sin eventyrlige oppkjøpsrunde for noen 10-år siden. Derfor har fabrikken i Skottland fått en spesiell plass i selskapets historie.

Det er investert mye i produktutvikling og i fabrikken de siste årene, inkludert 5 mill. US$ i produksjonsutstyr nylig. I tillegg til veteranen R-15 var det de rammestyrte modellene TA300 og TA400 som sto i fokus under samlingen, både når det gjaldt presentasjon og prøvekjøring.

- Vi kommer til å benytte første anledning til å vise kunder Motherwell-fabrikken, sier Arne Bjarte Tveit. 

Forsiden nå