Med dagens avanserte MAN anleggsbiler utstyrt med nye dekk i toppklassen, ble kjøringen i skogsløype en komfortabel opplevelse.

MANs vinterøvelse vokser

MANs årlige vinterarrangement for kunder og fagpresse gikk i år av stabelen i Hurdal, og med nytt omfang. Denne gangen dreide det seg om et nordisk arrangement med tilreisende fra våre tre naboland.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

De to siste dagene var avsatt til nordisk fagpresse. Kundene hadde på forhånd sørget for at det var en bil "i avgang", men det spilte liten rolle, for antall biler til rådighet minnet mye om et stort, internasjonalt arrangement nede på kontinentet.

Prøvekjøringen foregikk på landevei og i skogsløype, alt etter hvilken biltype man valgte. Det var dessuten avsatt tid til verbal og visuell informasjon, blant annet fra medarrangøren Michelin, Statens vegvesen ved Arvid Mytting om yrkessjåførdirektivet og UPs Miljøpatrulje. Sist men ikke minst var Flom Kjetting tilstede med kjettingprodukter av forskjellig slag, noe som vi tror var interessant spesielt for danskene som i år har fått oppleve hva Kong Vinter har å by på også hjemme i Danmark. Også informasjonen fra Michelin burde komme godt med for danske lastebileiere som har tenkt å sende biler nordover.

Direktivet

Når det gjelder yrkessjåførdirektivet, som er en stor utfordring for transportørene, er informasjonen fra veivesenets mann, Arvid Mytting, meget nyttig for alle som ikke kan alt fra før. Forklaringen på løpet frem til yrkessjåførbeviset for erfarne og nye sjåfører, hva som er standardmoduler og hva som lokalt tilpassede ned på bedriftsnivå, tidsfrister m.m. formidles i tale, skrift og grafikk på en utmerket måte.

I praksis er problemet å få plassert kursingen i tid. Det kreves fleksibilitet av kursarrangørene som må ha forskjellige opplegg, som kveldskurs, weekend-kurs og/eller ukeskurs. Alt skal gjøres innen tidsfrister som varierer for de forskjellige førerkortklassene.

Variert bilpark

Vi hadde inntrykk av at kjøringen i skogsløypa var det mest populære innslaget. Den var meget smal, så kjøringen i skogen foregikk med singelbiler. Naturlig nok, siden Michelin var medarrangør, var alle bilene utstyrt med nye Miclin vinterdekk av forskjellig modell, etter god-bedre-best-prinsippet på område gripeevene og trolig omvendt rekkefølge på levetid. Føret var gunstig med kuldegrader og tørr snø, så ingen av anleggsdumperne med tandem hadde noe problem med å komme opp kneikene.

MANs spesialløsning, den hydrauliske forhjulsdriften, var selvfølgelig godt representert i bilparken. Vi regner med at de som ikke kjente til HydroDrive fra før, fikk syn for sagn i "standardtesten": Med en ulastet plan- eller kranbil stopper man midt i kneika, for så å forsøke bakkestart med én drivaksel. Forsøket er mislykket inntil man vrir på HydroDrive-bryteren. Da går bilen opp kneika som om det var sommerføre. I mange bruksområder vil systemet være "hjelpen i nøden". En lastebil med byggematerialer, for eksempel, som lett kommer inn på byggeplassen, men som ikke kommer ut igjen uten last fordi det spinner bak.

HydroDrive har overbevist oss mange ganger tidligere, så i skogsløypa valgte vi denne gangen stallens nyeste, en tandemdrevet dumper med ny istrail-kasse utstyrt med hydraulisk baklem. Med behagelig parabel foran, Tipmatic automatisert girskift, Brakematic og Hill Holder ble skogsturen en nytelse av rang. Men selv med dette utstyret er det nyttig med et par hint fra en "fabrikksjåfør" som kan alt til bunns. Det gjelder for eksempel ved bakkestart hvor man bør gi full gass for å fortelle computeren hva det dreier seg om, bakkestart med fullt lass. Så doserer computeren akkurat nok gass for en myk og behagelig oppstart, og clutch og drivlinje forøvrig har det best mulig.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS