Sturle Hagadokken opplevde at en bilfører ikke så vogntoget hans. Filmen fra kameraet i frontruta hjalp han i etterkant å finne bileieren som kjørte ut foran ham.
Sturle Hagadokken opplevde at en bilfører ikke så vogntoget hans. Filmen fra kameraet i frontruta hjalp han i etterkant å finne bileieren som kjørte ut foran ham.

Fra arkivet: Kameraet i ruta beviste uskyld

- Kunne du tenkt deg å prøve et sånt kamera i frontruta, spurte sjefen. Bare noen uker senere kjørte en personbil rett ut i veien foran Sturle Hagadokken (41). (Artikkel fra Anlegg&Transport nr. 2, 2014).

Sturle var på vei til Stange fra Valdres med sagtømmer med bilen fra Valdrestømmer AS en iskald januardag i 2013. Ved avkjøringen til Dokka på riksvei 33 står det først en personbil, så en lastebil. I det Sturle skal svinge over veien, bryter personbilen vikeplikten og kjører.

Sturle, som har kjørt tømmerbil hele livet, hugger inn bremsene. Han slipper unna personbilen med en hårsbredd. Den kjører faktisk bare videre som om ingenting har skjedd.

- Kollegaen i lastebilen så alt sammen. Han sa han ikke ville hatt fingeren sin mellom støtfangeren min og personbilen, sier Sturle.

Slik så det ut etter bråstoppen.
Slik så det ut etter bråstoppen. Foto: Sturle Hagadokken.

Da personbilen var vekk, sto Sturle tilbake. Lasset på hengeren hadde forskjøvet seg og truffet tømmerkrana. Skadene på krana gjorde at han måtte ha hjelp for å komme seg videre.

Redningen ble kameraet i frontruten som gjorde kontinuerlige opptak. Det lagrer til enhver tid de siste 15 minuttene. Uten den filmen hadde han stått uten spor etter personbilen.

På filmen kunne man se hele hendelsesforløpet og også se registeringsnummeret på personbilen. Føreren, en eldre mann, hevdet han aldri hadde sett noen tømmerbil i det aktuelle krysset. Etter hvert som han skjønte det var gode bevis i saken, innrømmet han de faktiske forhold.

- Hadde vi ikke fått registreringsnummeret, hadde det ikke gått så greit. Da hadde vi måttet ta skadene på vår egen kappe, sier Hagadokken.

Selv hadde han sett kameraene før han fikk det, men ikke tenkt over at det kunne være kjekt å ha.

Han mener lastebilsjåfører ofte får skylden automatisk hvis de er involvert i ulykker. Konsekvensene er store for en yrkessjåfør hvis han får førerkortet beslaglagt etter en ulykke. Et kamera til en pris fra en drøy tusenlapp kan bevise uskyld.

Det var daglig leder Einar Bruskerud i Valdrestømmer AS som først tenkte på å montere kamera. Han forteller at alle sjåførene i firmaet var positive da han foreslo å ha det i bilene. Selv mener han at for de seriøse i bransjen, er dette bare et pluss.

Nå kjører samtlige av biler til Valdrestømmer AS med kamera. Til sammen tilbakelegger de ca. 800.000 kilometer langs veiene.

Forsiden nå