Trekkvogn fra Dvama Sped i Bulgaria. Tralla fra Freja manglet kjettinger, vognkort og tre dekk var utslitt.

Freja-transport på utslitte dekk

En bulgarsk trekkvogn med Freja-tralle på oppdrag for en norsk bedrift ble stoppet på Jessheim kontrollstasjon med tre utslitte dekk, med feil kjettinger og uten vognkort.

Lasten som besto av plastembalasje var hentet hos Sealed Air Norge AS på Rudshøgda i Hedmark og skulle fraktes til Sealed Air Svenska AB i Sverige.

- Vi er lovet fra Freja at de skal ha godkjent utstyr og dekk på transportene de utfører for oss. Vi har betalt ekstra for at vi skal unngå situasjoner som denne. Det er ikke slik vi vil opptre overfor våre kunder som nå får varene forsinket. Dette skal vi helt klart ta opp med Freja Transport & Logistics i Sverige som vi har transport-avtale med, sier logistikk- og transportansvarlig Viggo Tollefsen hos Sealed Air Norge.

Tollefsen takker AT.no for å ha tatt kontakt slik at han får vite nøyaktig hva som er skjedd med transporten.

Nylig godkjent

Hos Freja opplyses det at tralla ble omregistrert fra finske til svenske skilter på slutten av 2015. Den ble besiktiget og hentet fra et verksted i Göteborg i desember.

- Dette var meget overraskende. Det skal ikke være mulig å få så utslitte dekk i løpet av få turer etter at semitraileren ble omregistrert og godkjent. Jeg er dypt bekymret over at det skal være mulig å vise og få godkjent denne tilhengeren med så slitte dekk. Jeg må selvfølgelig ta forbehold om at hjulene også kan ha blitt fjernet og erstattet av slitte dekk etter visningen av tyver, sier Group CEO i Freja, Jørgen J. Hansen.

Han lover et oppklaringsmøte med både verkstedet og den bulgarske transportbedriften som var ansvarlig for trekkvogna som har vært på den samme bilen siden desember, ifølge Hansen.

Dersom transportøren har anmerkninger fra før i Freja-systemet, får de ikke kjøre mer for det danske logistikkselskapet. Er dette første gang blir det en advarsel får AT.no opplyst.

Cargobull er eier

Tralla som ble stoppet på Jessheim kontrollstasjon med mangler eies av Cargobull Finance AB i Helsingborg, Sverige.

- Vi har slike tilhengere på service-sjekk på verksted minst to ganger hvert år. I tillegg til faste kontroller som utføres via Cargobull Finance, kjøres tilhengerne på verksted ved behov, sier Hansen.

Freja har varslet eieren om problemene med dekk og manglende kjettinger i rett størrelse på tralla til eieren.

Daglig leder Per Karlsen i Schmitz Cargobull Norge AS, som har hovedkontor på andre siden av veien for kontrollstasjonen på Jessheim, opplyser til AT.no at han er i ferd med å få på plass nye dekk og kjettinger.

Sjåføren fikk gebyr

Sjåføren på den bulgarske trekkvogna er makedoner, men hadde bulgarsk pass med seg. Dermed kreves ikke førerattest på sjåføren som hadde dobbelt statsborgerskap. Han hadde med seg rett antall kjettinger, men de to som skulle på tralla passet ikke til hjulene siden dette var «Super singel»-dekk med dimmensjon 455/40R22,5.

- Sjåføren fikk 1000 kroner i gebyr for kjettingmangelen, 750 kroner i gebyr for hvert av de tre dekkene som hadde for dårlig mønsterdybde og 500 kroner i gebyr for manglende vognkort til semitraileren, sier kontrolleder Bjørn Uno Rogneby ved Jessheim trafikkstasjon.

Ingen av de seks dekkene på tralla var vinterdekk, men sjåføren hadde med seg dispensasjonspapirer som godkjente bruk om vinteren. Men kravet om minimum 5 mm mønsterdybde gjelder likevel. Og der feilet fre av seks dekk.

Forsiden nå