Her er kandidatene til Truck of the Year
Tirsdag kveld blir det offentliggjort hvilken lastebil som kan smykke seg med tittelen «International Truck of the Year 2016».
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Prisutdelingen skjer på transportutstillingen Solutrans som arrangeres i Lyon i Frankrike fra 17. til 21. november. Tirsdag kveld annonseres vinnerne av både International Truck of the Year, International Van of the Year og International Pickup Award.
Vi bringer her en alfabetisk presentasjon av de seks kandidatene til Truck of the Year.
DAF CF Silent
Spesialmodeller blir noen ganger kandidater til International Truck of The Year, og DAF CF Silent er en slik.
Spesielt i storbyområdene vil det etter hvert bli satt restriksjoner på støynivå fra lastebiler, særlig med tanke på distribusjon om natten. CF er en tung distribusjonsbil, og det var naturlig å lansere en Silent-utgave her først. Senere har DAF også kommet med ekstra støysvake utgaver av XF- og LF-seriene.
Silent-utstyret består blant annet av en innretning som begrenser dreiemoment og turtall, og dermed reduseres også støynivået fra motoren. Støygrensen fra selve chassiset er satt til 72 dB, og det forutsettes selvsagt at også påbygget utføres og utrustes på en slik måte man ikke kommer høyere.
A&T kjørte Daf CF i fjor høst:
Ford Cargo Construction
Ford Cargo ble valgt til Truck of the Year 1982, men Ford valgte å selge sin lastebilproduksjon til Iveco noen år senere, og hos italienerne gjenoppsto deler av dette som Eurocargo. Nå døde ikke Ford Cargo helt, ettersom det tyrkiske selskapet Ford Otosan fortsatte produksjonen.
I 2012 lanserte selskapet en helt ny Ford Cargo i langtransportutførelse, og nå har anleggsbilene kommet etter. Bilene utstyres med EcoTorque-motorer fra 330 til 480 hk i Euro 3, Euro 5 eller Euro 6-utførelse alt etter marked. De tunge Ford Cargo produseres både i Tyrkia og Brasil. I Europa er markedsføringen foreløpig konsentrert om noen markeder, hovedsakelig i den sørøstre delen.
Iveco Eurocargo
Iveco har foretatt en kraftig fornyelse av distribusjonsserien Eurocargo. Den foregående serien har vært markedsleder i distribusjonssegmentet i Europa, og det er også tilfelle her i landet når det gjelder vektsegmentet 6,0 til 9,9 tonn.
Dette er en omfattende serie som strekker seg fra 6,2 til 19,0 tonns totalvekt. To motorserier dekker effektområdet fra 160 til 320 hk. De to minste motorene (160 og 190 hk) er nye for året og er utviklet spesielt for bykjøring. Det kan leveres både manuelle og automatiserte girkasser, samt blad- eller luftfjæring. Videre kan man velge mellom førerhus med normalhøyt tak, langt førerhus med normalhøyt eller høyt tak og dobbeltkabiner med normalhøyt tak.
A&T kjørte Eurocargo:
Renault Trucks D-serien
D-serien er distribusjonsbilene fra Renault Trucks. Serien er meget omfattende og dekker totalvekter helt fra 3,5 til 26 tonn. Motoreffektene strekker seg fra 150 til 320 hk.
Alt etter vektsegment og anvendelse leveres D-serien med fire forskjellige førerhus. De to mest vanlige på det norske marked er D Cab 2,1m ( 10 til 18 tonn) og D Wide (18 eller 26 tonn) som i stor utstrekning tilsvarer FL og FE-seriene fra søsterselskapet Volvo med blant annet samme drivlinjer.
A&Ts kjørte Renault D:
Renault Trucks C- og K-seriene
Dette er anleggsbilene til Renault Trucks, fordelt på to serier, men slått sammen til en felles avstemning når det gjelder Truck of the Year.
Samlet utgjør de to seriene et meget bredt anleggsprogram, og motoreffektene strekker seg fra 250 til 520 hk. C-serien er konstruert for hovedsakelig kjøring på vei og leveres i en rekke akselkonfigurasjoner med to, tre og fire aksler, og et utvalg akselkonfigurasjoner kan også leveres med hydrostatisk forhjulsdrift som Renault kaller OptiTrack.
K-serien er den tyngste og tøffeste delen av anleggsprogrammet og erstatter den tidligere Kerax-serien. Bilene kan leveres i akselkombinasjonene 4x2, 4x4, 6x4, 6x6, 8x4 og 8x6.
A&T prøvde C- og K- serien:
Volvo FH Dual Clutch
Den nye Volvo FH-serien ble valgt til International Truck of the Year 2014. Nå er serien altså kandidat igjen med dobbeltclutch-utgaven av Volvos egen automatiserte girløsning I-Shift Dual Clutch.
Dual Clutch-løsningen gir en egen kjøreopplevelse ettersom girskiftene skjer praktisk talt uten kraftavbrudd. Hvis to ellers like FH skal akselerere opp en bakke, er det bilen med Dual Clutch-løsningen som vinner. Denne girkasseløsningen kan kun leveres i FH-serien i kombinasjon med D13-motoren på 460, 500 og 540 hk og er altså tilgjengelig bare i deler av det tunge Volvo-programmet.
Til tross for en meget komfortabel girløsning er det til nå et relativt beskjedent antall kunder som har valgt I-Shift Dual Clutch sammenlignet med den ordinære I-Shift.
A&T prøvde systemet i Spania:
Truck of the Year deles ut av en internajsonal jury med 25 medlemmer fra like mange tidsskrifter og land i Europa. I Norge er det Bjørn Eilert Eriksen, grunnlegger av Bjørgu AS med tidsskriftene Anlegg&Transport og Moderne Transport som er jurymedlem med Halvdan Korsmo som stedfortreder.