Sjermdump fra nattens presentasjon av Tesla Semi. (Foto: Tesla)
Sjermdump fra nattens presentasjon av Tesla Semi.
Sjermdump fra nattens presentasjon av Tesla Semi.
Sjermdump fra nattens presentasjon av Tesla Semi.

Her er Tesla Semi

Sjåføren sitter sentrert i førerhuset, som i en racerbil.

Elon Musk var i naturlig nok i godt humør da han presenterte Tesla Semi natt til fredag 17. november norsk tid.

- Den er som en Tesla personbil å kjøre - bare større. Tesla Semi er utrolig reaksjonsrask. Den er ulik alle andre lastebiler du har kjørt. Og så har den ett gir, så du slipper å gire, sa han.

Musk lover at det skal bli et «Tesla Megacharge»-nettverk for lastebiler i verden på lik linje med Teslas ladestasjoner for personbiler i verden i dag.

Tesla Semi er en klasse 8-bil som tilsvarer de største lastebilene på norske veier, dvs et 50 tonns vogntog. Den har en rekkevidde på inntil 800 km og den garanteres for 1,5 mill. km.

Førerplassen i en Tesla Semi.
Førerplassen i en Tesla Semi. Foto: Skjermdump fra Teslas sending i natt.

Ved bruk av Tesla supercharger kan den lade for nye 320 km på 30 minutter. Slike biler finnes ikke i markedet i dag. I høyden har vi 20 tonns distribusjonsbiler med en kjøredistanse på inntil 200 km.

Fire motorer

Tesla Semi har fire elektromotorer koblet til boggiakslingene. Energiinnholdet i batteripakken er ikke oppgitt, men på basis av et oppgitt elforbruk pr km 1,5-2 kWh må batteripakken være på minst 800 kWh.

Vekten på batteriet er heller ikke oppgitt, men Tesla hevder at bilens egenvekt er ca. den samme som en tilsvarende diesel-lastebil med motor, drivaksel, girkasse og øvrig drivlinje, noe Tesla Semi ikke har.

Selvsagt er bilen «connected» dvs den styres via internettet på alle mulige måter inklusive overholdelse av myndighetspålagte kjøre- og hviletider. Det er også klargjøringstester foran hver tur, noe sjåførene i dag gjør manuelt.

Den er såpass automatisk kontrollert at dersom sjåføren får et illebefinnende i fart, tar bilen kontroll over kjøringen, kjører til siden og stopper. I tillegg varsler den nødetatene om hendelsen.

Passer Norge?

Fordi bilen ikke har dieselmotor som jo er montert foran foraksling på mange amerikanske «snutebiler», er den mer kompakt enn vanlig for amerikanske forhold. Det kan tyde på at det er lettere å få bilen godkjent for norske forhold.

Vi må likevel vente lenge på at bilen kommer til Norge, fordi Tesla skal bygge den først og fremst for sin egentransport i 2019. Deretter lanseres den for det amerikanske markedet. Så kommer turen til Europa. Om det blir 2020 eller 2021 er ikke godt å si nå.

Tesla oppgir at bilen nok blir dyrere i innkjøp enn en dieseldrevet tilsvarende bil, men hevder at den er langt billigere i drift, selv med høye strømpriser og lave amerikanske dieselpriser.

Kostnad pr kilometer blir 20-30% lavere over bilens avskrivningstid, hevdes det. Vedlikeholdskostnaden oppgis å være svært lav, fordi bilen jo inneholder dramatisk færre bevegelige deler enn tradisjonelle biler.

- Finnes ikke tilsvarende

Erling Sæther i Flowchange AS, som jobber med grønn logistikk, sier at dette er et kvantesprang for tungtrafikken.

- Den oppgitte rekkevidden og ladehastigheten gjør at bilen kan benyttes både på korte og lange turer uten unødig lang ladepause. I dag finnes det ikke tilsvarende tunge lastebiler i verden med samme ytelse. Så vidt jeg kjenner til, har nederlandske Emoss, kinesisk-amerikanske BYD og amerikanske Cummins elektriske lastebiler av samme størrelse men med langt mindre ytelse. Ellers kommer både MAN, og Mercedes med el-lastebiler, men dette er mindre distribusjonsbiler, sier Sæther.

- Jeg håper noen bedrifter klarer å hente bilen til Norge for prøvedrift og at myndighetene godkjenner den for europeiske forhold. Her er vi i front på el-biler. Det bør vi være på tungbilsiden også, sier Sæther.

Forsiden nå