Sjåføren fører vogntoget forover eller bakover med en finger på skjermen.
Sjåføren fører vogntoget forover eller bakover med en finger på skjermen.

Kjører lastebilen med telefonen

ZF Innovation Truck kan styres med en app på mobiltelefon når den skal rygges inntil ramper på terminaler.

Prototypen, et vogntog på 25,25 meter, er utviklet av ZF Friedrichshafen AG, ZF Lenksysteme GmbH og Openmatics s.r.o.

Det nye systemet skal gi mindre skader på tilhengere og ramper. Og sjåførene skal slippe stresset med å rygge modulvogntog på trange områder.

- Sjåføren kan gå ut av bilen og styre den på plass med små fingerbevegelser på en app, sier Olrik Weinman, ansvarlig for det nye systemet hos ZF i en pressemelding.

På appen velges mål, hastighet og retning for kjøring inntil ramper med mer.
På appen velges mål, hastighet og retning for kjøring inntil ramper med mer.

Hybridsystem 

Den selvkjørende lastebilen er utstyrt med ZF Traxon-transmisjon som er koblet til en elektrisk motor som yter 120 kW og 1.000 Nm. Hybridsystemet gjør at lastebilen kan kjøres helt elektrisk i lave hastigheter på terminalområder. Dermed fjernes støy og avgasser fra motoren i nærmiljøet. 

Følere, kameraer og datamaskiner i vogntoget holder oversikt over hvor bil og hengere befinner seg i forhold til omgivelsene.

Kontroll til fingerspissen

På appen kan man velge mellom hastighetene 4, 2 og 1 km/t forover og 1/2, 1 og 2 km/t bakover. Når hastigheten er valgt, trenger sjåføren bare å holde en finger på trekkbilen eller på bakerste henger for å føre vogntoget forover eller bakover.

Vogntoget stopper dersom fingeren forlater skjermen.

Fremtidens terminalområde

ZF ønsker å videreutvikle systemet når tiden er moden:

- Fra et teknisk synspunkt er det mulig å la bilene kjøre selv innenfor et lasteområde. Men dette krever en annerledes infrastruktur på terminalene enn i dag. Derfor blir dette en visjon for fremtiden, sier Weinmann. 

Forsiden nå