Dette er en av totalt 67 vindmøllekropper som monteres i vindmølleparken Veja Mate i den tyske delen av Nordsjøen.
Dette er en av totalt 67 vindmøllekropper som monteres i vindmølleparken Veja Mate i den tyske delen av Nordsjøen.

Langt og tungt

Det byr på visse utfordringer å transportere verdens største vindmøllekropp som er 84,5 meter lang, har en diameter på 7,8 meter og veier 1300 tonn.

Heldigvis skal denne transporten ikke ut på landeveien. Produksjonen av vindmøllene foregår hos EEW Special Pipe Constructions GmbH i Rostock nordøst i Tyskland, og vindkraftverket monteres i den tyske delen av Nordsjøen. Vindmøllene må imidlertid transporteres fra fabrikken til en nærliggende Ro/Ro-terminal for skipstransport til en mellomlagrinsplass i Eemshafen.

Denne spektakulære transporten utføres av Buss Port Logistics som benytter selvgående transportvogner av typen InterCombi SPE fra den tyske produsenten Scheuerle som en del av TII Group. Disse spesialvognene transporterer vindmøllekroppene om bord i Ro/Ro-skipet og av igjen på terminalen i Eemshafen.

InterCombi SPE bygges opp av moduler til den størrelsen som er nødvendig. På grunn av lengden må det til to selvgående transportvogner. De har trådløs forbindelse, slik at føreren av dem fremste vognen også kan styre den bakre. De to transportvognene har til sammen 56 aksler for å kunne klare transporten.  En spesiell hydraulisk fjæring med lang vandring gjør det mulig å transportere kjempekroppene over ujevnt terreng, samt på og av Ro/Ro-skipet, uten problemer.

Forsiden nå