Nyttig damestrømpe

Husker du Martins spalte (Martin Schanche) i A&T på papir i bladets tidlige år? Her er noen triks han brukte for å starte maskiner når det var kaldt fra A&T nummer 5, 1988, slik det sto på trykk.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Nå når maisola blinker og varmen kommer sigende burde jeg vel egentlig spart disse rådene til Kong Frost igjen melder seg, men skitt la gå. Her er det noen ord om starting av maskiner i kulda. Når det dro til med 28-30 minus beit det godt i både fører og maskin. Store hjelpen var det heller ikke å sitte i hytta, for den var som en gammel låve.

Du kunne nesten springe gjennom hjørnene. De første hyttene som kom på maskinene i begynnelsen av 60-årene, var nå bare en delvis beskyttelse for sne og kulde. I tillegg ve de veike. Dersom du var uheldig og kom borti noe ble de fort skeive. Tippa du på siden var du pressa sardin - med en gang. Det var nok adskillig senere begrepet veltebøyle kom inn. Men det var jo ikke akkurat sikkerhet vi skulle snakke om, men oppvarming av maskinen.

Kokeplate som motorvarmer

Det gjaldt å få varma opp motoren skikkelig først, og da er det mange metoder. Selv var jeg veldig glad i kokeplata. Jeg hadde ingen motorvarmer den gang, men ei kokeplate gjorde jobben den.

Når du var ferdig med maskinen var det å ta fram kokeplata, plassere den under bunnpanna - bare ett par centimeter. Det var nok til at den holdt motoren varm gjennom hele natta. Vel, varm og varm fru Blom, motoren var i hvert fall såpass lunka at om morran når jeg fyrte opp, var det ikke noe problem.

Var maskinen først blitt steinfrossen da fyrte vi bål under den, verre var det ikke.

Damestrømpe som forgasser

En maskin vi hadde problemer å få i gang i kulda var bulldozeren vår. Den enkleste måten å få den til å gå var å skru av luftfilteret samtidig som vi lot den suge inn varmen fra en tvistdott vi hadde dyppet i bensin. Den holdt jeg på en skrutrekker. Noen vil kanskje innvende at «på den måten kan jo hele greia gå i lufta», men det var ikke tilfelle. Dozeren var utstyrt med en reindyrka dieselmotor, og med den brennende tvistdotten sugde den først inn litt varmluft og fikk temperaturen opp.

Motoren var svær og tung å starte så vi måtte slå over en ventilløfter. Når vi slapp lentilløfteren etter at den hadde fått «varmluftsbehandlingen» startet den som regel. Holdt ikke det, hadde jeg nok et triks på lur.

Reserven var ei damestrømpe. Først kjørte jeg motoren rundt, deretter slo jeg bensin på damestrømpa. Den fungerte på samme måten som en liten forgasser som finfordeler bensinen. Når bensindråpene kom rett inn hendte det også at vi fikk kjøretøyet i gang, men det smalt og bråkte noe vederstyggelig. Jeg husker ikke hvor jeg kom på trikket med damestrømpa, faktisk tror jeg det kom etter et vanlig resonnement.

Folk påsto imidlertid at det ikke gikk an å starte en dieselmotor med bensin, men det visste jeg ikke stemte. Enkelte ganger hadde vi forsøkt å blande dieselolje med bensin, og da merket man at motoren ble sterkere. Ut fra dette la jeg i hop at to og tre og fikk fire.

Røykla lokale med dieselmotor

Selv læreren min på teknisk skole sa det var umulig å starte en diesel med bensin. Påstanden fikk en brå slutt. På skolen hadde vi nemlig en gammel traktor som sto der uten at noen fikk start på den. Motoren var full av dieselolje og gammel smøreolje, men den starta med bensindosering. Læreren måtte innrømme at det gikk an.

Det uheldige var imidlertid at traktoren sto inne og da motoren dundret i gang så røykla jeg hele lokalet. Det ble jo litt kjeft å få, men på den skolen var det nok aldri noen diskusjon senere om at en diesel kunne startes på bensin.

Den letteste måten å få varmet opp motoren på - dersom du ikke har kokeplate - tror jeg er å tenne bål. Du kan ta en 20-liters smøreoljedunk, skjære den av og ha filler og parafin i den. Den kan stå lenge og brenne. Det eneste problemet er dersom det er mye snø under. Da smelter dunken seg raskt nedover.

Når en står fast i kulde lærer man raskt å hjelpe seg med enkle hjelpemidler. Ofte var det så kaldt at både rør og filtre frøys. Også da måtte man gå med en tvistdott på skrutrekker for å tine opp. Var du da i tvil om hva som var plast og metallringer fikk du deg i alle fall raskt en leksjon når du startet med tvistdotten.

Powered by Labrador CMS