Oppgang i alle klasser

Tittelen er nesten riktig. Registreringsstatistikken ved utgangen av april viser en vekst i alle vektklasser, bortsett fra den letteste. Det påvirker totalbildet i forsvinnende liten grad.

April var en meget god måned for lastebilregistreringene sammenlignet med april i fjor. Delvis har nok det en sammenheng med at påsken i stor utstrekning falt på mars, men mars og april sett under ett skulle uansett bli likt, og det er ingen tvil om at det er oppgang i markedet. Faktisk har alle vektklasser utviklet seg mer positivt enn tidligere på året. Klassen mellom 10 og 15,9 tonn har en vekst på hele 41%, men viktigere er det at den tyngste klassen, både når det gjelder vekt på kjøretøyene antall enheter, ligger 4,7% over fjoråret pr. utgangen av april. Alle klasser sett under ett har en fremgang på 7,3%.

Vi har gjort unna tredjeparten av 2016. Hvis man drister seg til å fremskrive registreringene pr. utgangen av april, vil man for hele året få drøyt 600 biler under 16 tonn og nærmere 4100 biler over.

Volvo er fortsatt i godt driv, men nå ser vi også at Scania har beveget seg over fjorårsnivået. Mercedes-Benz utvikler seg også bra, spesielt på tungt.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.

3,5 – 5,9 tonn

Dette er en veldig liten lastebilklasse som domineres av Mercedes-Benz og hvor både dette merket og VW har hatt en tilbakegang fra samme periode i fjor.

6,0 – 9,9 tonn

I løpet av april har Iveco rykket fra Mercedes-Benz med sin nye Eurocargo-serie og har nå drøyt tredjeparten av dette vektsegmentet. Lenger ned ser vi at Fuso faktisk har doblet registreringene fra samme tidspunkt i fjor og nå puster MAN i nakken når det gjelder tredjeplassen.

10,0 – 15,9 tonn

Mercedes-Bens er nå klar markedsleder i denne vektklassen med over 40%. MAN på andreplassen har også styrket seg, men ikke så mye som Volvo som nå er bare to enheter unna andreplassen. Videre har Iveco gjort et skikkelig byks oppover og er på et tosifret antall biler. Også de to minste i vektklassen, DAF og Renault, opplever vekst, men på et klart lavere nivå.

16,0 – 21,9 tonn

Volvo fortsetter å gjøre det bra i den nest tyngste klassen og har mer enn doblet registreringene fra samme periode i fjor. Også Mercedes-Benz har bra utvikling i denne klassen, mens Scania går betydelig tilbake. På denne tiden i fjor hadde det østsvenske merket nesten halvparten av klassen, nå «bare» tredjeparten. MAN står omtrent i ro, mens DAF har stor fremgang i markedsandel på et lavt nivå. De minste er blitt enda mindre, og så har det sneket seg inn en Unimog i denne klassen.

22 tonn og tyngre

Dette er den klart dominerende klassen, og en økning på 4,7% gir teller absolutt med. Volvo er størst og i fortsatt fremgang, men nå ser vi også at Scania har kommet seg en god del over fjorårsnivået. Med en ny bil trolig like rundt hjørnet har merket sikkert konkurransedyktige priser på utgående serie, og det merker nok konkurrentene. Mercedes-Benz fortsetter sin gode fremgang, mens MAN er ned igjen. Det sydtyske merket er neppe særlig godt fornøyd med en markedsandel på 3,4%. Det tre minste er blitt enda mindre. Tendensen i dette vektsegmentet er for øyeblikket at de tre største blir større, mens de mindre blir enda mindre.

Forsiden nå