Redaktør i Anlegg&Transport, Klaus Eriksen.

Vekst og endringer

Redaktør Klaus Eriksen i Anlegg&Transport kommenterer blant annet «honningkrukke-effekten» i anleggs-Norge.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

KOMMENTAR: Januar er tiden for å kikke på salgsstatistikkene for maskiner og nyttekjøretøy for oss i Anlegg&Transport. Tallene bekrefter det vi antok, at det er full guffe i salget.

Det betyr også at det er full fart i aktiviteten her til lands, noe som igjen medfører at mange vil ha en bit av kaka.

Anleggsmarkedet her har i flere år vært fristende for sulteforede entreprenører fra andre steder i verden. Nå er kinesiske anleggsarbeidere også i full drift her.

Også på maskinleverandørsiden fanger det norske markedet interesse. Svenske EMS etablerer seg i Norge og begynner med det ledige Hyundai-agenturet for små maskiner. Selskapet som ledes av en utvandret nordmann fra Bergen, har imidlertid allerede varslet at de har større planer enn som så. Dette er ett eksempel på hvordan «honningkrukke-effekten» virker, det kommer sikkert flere.

For pila peker oppover for både anleggs- og transportnæringen i Norge. Rett nok sliter begge bransjene med å skaffe nok sjåfører og mekanikere, men luksusproblemer har ofte en tendens til å løse seg.

Men i all vekst og velferd, kommer det også endringer. Utfordringer vil nok noen legge til. Kanskje noen til og med strekker seg til å kalle det problemer.

La oss raskt legge til at verdensmarkedet for maskiner og lastebiler generelt er meget godt nå. Det produseres på høygir, og vi kommer tilbake til «honningkrukke-effekten».

Nylig ble verdens største teknologimesse - CES – arrangert i Las Vegas. Vi reiste for å se på «vår» bransje, og fikk se hvordan «hjemmeelektronikk-produsentene» har gjort sitt inntog mot nytte kjøretøy-næringen.

Transportsektoren digitaliseres i voldsom fart. Men et par eksempler fra Las Vegas er et bilkarosseri som også er en skjerm, og et skjermoppsett innvendig i et kjøretøy som viser omgivelsene utenfor i 3D!
Vi så også at verdens ledende nyttekjøretøy- produsenter vraket teknologi/løsninger man hadde klokkertro på for kun få år siden.

Utviklingen skjer så raskt at man ikke har tid til å forfølge spor der vinningen er for liten. Man må videre. Her er det uante muligheter for å gå til himmels med fantastiske løsninger, men også store muligheter til å trå så feil at hele korthuset kan rase sammen på kort tid. Spennende, men også fryktinngytende på samme tid.

Over til anlegg. Volvo CE slutter med utviklingen av små anleggsmaskiner med dieselmotorer i 2020, og går kun for elektriske maskiner i disse klassene. Dette er en så stor endring at det nesten ikke er til å tro. Hvem skulle trodd det for bare få år siden? Men en slik regel gjelder ikke lenger. Noen få år nå kan fortone seg som en evighet om man forholder seg til den teknologiske utviklingen som skjer.

Det er bare å glede seg til fortsettelsen, alternativt grue seg.

Klaus Eriksen
Redaktør i Anlegg&Transport

Powered by Labrador CMS