Professor Chen Xiaodong ved Nanyang Technology University (bak) sammen med sine assistenter Tang Yuxin og Deng Jiyang.
Professor Chen Xiaodong ved Nanyang Technology University (bak) sammen med sine assistenter Tang Yuxin og Deng Jiyang.

«Raske» batterier som tåler mer

Forskere ved Nanyang Technology University (NTU) i Singapore hevder å ha funnet en helt ny måte å konstruere batterier på. Viktigst er at batteriene får mye bedre egenskaper, ikke minst for el-biler.

Ladetid og levetid er de største problemene med dagens batterier. De nye batteriene skal kunne fullades i løpet av fem minutter, og de skal kunne klare inntil 10.000 oppladinger. Ladetiden er altså omtrent like kort som det man bruker på å fylle fossilt drivstoff i dag. Med den levetiden som forskerne i Singapore nevner, vil en batteripakke dessuten holde hele levetiden for et elektrisk drevet kjøretøy. I opplysningene som fremkommer i tidsskriftet PC World, sies det imidlertid ikke noe om kapasiteten på de nye batteriene.

Med batterier som kan fullades ned mot fem minutter, blir elektrisk drift mer interessant også for nyttekjøretøy.
Med batterier som kan fullades ned mot fem minutter, blir elektrisk drift mer interessant også for nyttekjøretøy.

I dag benyttes det gjerne litium-ion-batterier i både mobiltelefoner og el-biler. Ladetiden er lang, og batteriene begynner å svekkes allerede etter 500 oppladinger. Forskerne ved NTU har funnet ut at ved å skifte ut grafitt i anoden, den negative elektroden under opplading, med titaniumdioksid øker hastigheten på elektroner og ionene som flyter inn og ut av batteriet. Ytterligere en fordel med dette er at titaniumdioksid finnes i store mengder i naturen og er både billig trygt i bruk. Forskerne mener ellers at det ikke er store behov for å endre designen på batteriene.

Forskerne har klart å lade titaniumdioksid-batterier til 70% kapasitet på bare to minutter. Professor Chen Xiaodong ved Singapore-universitetet sier at den nye batteriteknologien kan komme på markedet i løpet av to år.

Forsiden nå