Professor Chen Xiaodong ved Nanyang Technology University (bak) sammen med sine assistenter Tang Yuxin og Deng Jiyang.

«Raske» batterier som tåler mer

Forskere ved Nanyang Technology University (NTU) i Singapore hevder å ha funnet en helt ny måte å konstruere batterier på. Viktigst er at batteriene får mye bedre egenskaper, ikke minst for el-biler.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Ladetid og levetid er de største problemene med dagens batterier. De nye batteriene skal kunne fullades i løpet av fem minutter, og de skal kunne klare inntil 10.000 oppladinger. Ladetiden er altså omtrent like kort som det man bruker på å fylle fossilt drivstoff i dag. Med den levetiden som forskerne i Singapore nevner, vil en batteripakke dessuten holde hele levetiden for et elektrisk drevet kjøretøy. I opplysningene som fremkommer i tidsskriftet PC World, sies det imidlertid ikke noe om kapasiteten på de nye batteriene.

I dag benyttes det gjerne litium-ion-batterier i både mobiltelefoner og el-biler. Ladetiden er lang, og batteriene begynner å svekkes allerede etter 500 oppladinger. Forskerne ved NTU har funnet ut at ved å skifte ut grafitt i anoden, den negative elektroden under opplading, med titaniumdioksid øker hastigheten på elektroner og ionene som flyter inn og ut av batteriet. Ytterligere en fordel med dette er at titaniumdioksid finnes i store mengder i naturen og er både billig trygt i bruk. Forskerne mener ellers at det ikke er store behov for å endre designen på batteriene.

Med batterier som kan fullades ned mot fem minutter, blir elektrisk drift mer interessant også for nyttekjøretøy.

Forskerne har klart å lade titaniumdioksid-batterier til 70% kapasitet på bare to minutter. Professor Chen Xiaodong ved Singapore-universitetet sier at den nye batteriteknologien kan komme på markedet i løpet av to år.

STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS