Natt til fredag 19. januar ble to splitter nye Manitou teleskoptrucker, med samlet markedsverdi på 1,7 millioner kroner stjålet fra gårdsplassen til Hesselberg Maskin i Stavanger.
Natt til fredag 19. januar ble to splitter nye Manitou teleskoptrucker, med samlet markedsverdi på 1,7 millioner kroner stjålet fra gårdsplassen til Hesselberg Maskin i Stavanger. ( Foto: Hesselberg Maskin)

Tilståelse i «Hesselberg-tyveriet»

En polsk lastebilsjåfør har tilstått tyveri av to Manitou-maskiner som ble stjålet fra Hesselberg Maskins anlegg i Stavanger. Maskinene hadde montert GPS-sporing.

I januar 2018 skrev AT.no om tyveriet av de to Manitou-maskinene. Da vi traff salgssjef Thor Tveter fra Hesselberg Maskin på Arctic Entreprenør, viste han oss et skjermbilde på mobiltelefonen sin. Bildet viste et kart over et område i Polen, med to markeringer. Markeringene var sporingsenhetene som var montert på de to maskinene som forsvant fra plassen til Hesselberg i Stavanger. GPS-sporingen på teleskoptruckene endte til slutt med at lastebilsjåføren som kjørte maskinene ut av Norge har tilstått tyveriet!

På bildet fra Arctic Entrepreneur viser Manitou-salgssjef, Thor Tveter, hos Hesselberg Maskin hvor de to maskinene befant seg ved 11-tiden onsdag 24. januar. Foto: Klaus Eriksen

Store muligheter

Sporingsenhetene gir store muligheter til å fange opp skurkene, men det er flere forhold og tillatelser som ligger til grunn for at man skal kunne benytte teknologien til å forfølge tjuvraddene.

Først må sporingsenhetene aktiveres av kunde/produsent. Da vil man se hvor sporingsenhetene har vært på ulike tidspunkter. Denne dataen kan for eksempel benyttes av bomselskaper som igjen har kameraer på sine bomstasjoner og dermed kan identifisere kjøretøyet.

Det er imidlertid politiet som må bestille informasjon fra bompengeselskapene. Dersom sporingsenhetene havner i utlandet, må politiet i det aktuelle landet gå videre med saken.

Lastebilen hadde bombrikke

Alt dette skjedde i denne saken, men ikke «av seg selv». Etter at norsk politi ga godkjenning for å søke etter lastebilen med maskinene/sporingsenhetene, viste det seg at lastebilen hadde bombrikke. Identifisering av bil og eier var dermed langt enklere.

Denne informasjonen tok to etterforskere i Crawford & Company (Norway) AS med seg til Polen. Crawford-selskapet jobber for Berkley Insurance som er forsikringsselskapet til Hesselberg Maskin AS.

I Polen kontaktet de polsk politi som etter å ha studert data fra kjøreruten og foto fra bompasseringene, tok saken videre og oppsøkte den aktuelle lastebileieren. Etter det AT.no erfarer skal eieren ha erkjent tyveriet og transporten av maskinene til Polen. Det er fremdeles ikke kjent om maskinene fysisk er funnet, og om de kommer til rette igjen.

Sporingen var avgjørende

- Vi fikk velvilje fra polsk politi da vi kom til dem, men det er avgjørende at vi faktisk reiser ned til dem. Det er klart sporingen har vært avgjørende i denne saken. Sporingsmekanisme på utstyr er forebyggende i seg selv. For å finne frem til utstyret, er tiden kritisk. Man må ha velvilje hos politiet og da må man legge fakta på bordet, sier Tom Erik Søreide i Crawford & Company (Norway) AS.

Etter tilståelsen vil Søreide og hans arbeidsgiver trekke seg ut, og saken håndteres videre via en nordisk sambandsmann som politiet har utplassert i Warszawa (Polen).

Forsiden nå