Terje Moe Gustavsen og Jane Bordal i Statens vegvesen forbereder sine innlegg på møtet med entreprenører i München.
Terje Moe Gustavsen og Jane Bordal i Statens vegvesen forbereder sine innlegg på møtet med entreprenører i München.

Vegvesenet og Jernbaneverket på frierferd

MÜNCHEN (AT.no): Statens vegvesen og Jernbaneverket har vært i München for å presentere hvilke muligheter som finnes i Norge for utenlandske entreprenører.

Temaet er kontroversielt, og langt fra tiljublet av norske entreprenører, men både SVV og JBV sier Norge ikke kommer utenom å søke mot utlandet for å sikre nok kapasitet til å utføre alt som skal gjøres for å oppfylle Nasjonal Transportplan.

76 deltakere fra 58 ulike selskap var til stede i lokalene til det tyske handelskammeret i München fredag 24. oktober for å høre presentasjonene. De aller fleste var fra Tyskland.

Norske regler

Vegdirektør Terje Moe Gustavsen holdt åpningsforedraget og belyste behovet for mer kapasitet til Norge. Deretter tok Michael Bors, direktør leverandør og marked, fra Jernbaneverket over for å snakke om de kommende store jernbaneprosjektene i Norge.

Jane Bordal og Bjørn Erik Selnes fra SVV holdt også innlegg om prosjekter og hvordan de utenlandske entreprenørene skal gå frem om de ønsker oppdrag i Norge. Det ble hele tiden presisert at norske regler skal følges og at sosial dumping ikke er akseptabelt.

SVV og JBV har strammet inn kontrollen med, og kravene til, selskap som ønsker oppdrag i Norge. Dette kom som en følge av flere konkurser blant utenlandske entreprenører. Kravene ble fremlagt på møtet i Tyskland.

Les mer i Anlegg&Transport på papir

I Anlegg&Transport nummer elleve kommer en fyldig rapport fra møtet i Tyskland, og mer om hvorfor SVV og JBV reiser med toppledelsen til utlandet for å belyse mulighetene som finnes i Norge. 

Forsiden nå