Nikola og Republic Services

Kansellerer storordre
Samarbeidet mellom Nikola og Republic Services om utvikling og leveranse av mellom 2500 og 5000 søppelbiler stanses.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Rett før nyttår annonserte Nikola at de har avviklet samarbeidet om å utvikle, og levere, det de selv kaller «bransjens første fullintegrerte søppelbil basert på en batterielektrisk lastebil».
Etter å ha lansert samarbeidet, og en storordre på 2500 søppelbiler med en opsjon på ytterligere 2500 biler i august, har det vist seg at det ble for tidkrevende og kostbart. Den nye løsningen skulle integrere flere nye systemer i kjøretøyet. I en nyhetsmelding nå hevder begge selskapene, etter et betydelig samarbeid og stor gjennomgang, at kombinasjonen av de forskjellige og nye teknologiene og designkonseptene ville ta lengre tid enn forventet å utvikle, samt at det vil påføre ekstra kostnader. Som et resultat av dette blir programmet avsluttet og den store ordren kanselleres.
- Dette var den riktige avgjørelsen for begge selskaper, gitt ressursene og investeringene som kreves, sier Nikola-sjef Mark Russell.
Men annet er på gang
En annen interessant ting som kommer frem i samme melding, er at allerede nå i 2021 vil Nikola starte leveransene av Nikola Tre (batterielektriske trekkvogner) i USA. Selskapet vil også starte byggingen av den første hydrogenstasjonen i løpet av året. Produksjonsstart for de hydrogendrevne semi-lastebilene vil være i 2023.