Nikola og Republic Services

Stort samarbeid stopper opp. Stor ordre kanselleres
Stort samarbeid stopper opp. Stor ordre kanselleres

Kansellerer storordre

Samarbeidet mellom Nikola og Republic Services om utvikling og leveranse av mellom 2500 og 5000 søppelbiler stanses.

Publisert

Rett før nyttår annonserte Nikola at de har avviklet samarbeidet om å utvikle, og levere, det de selv kaller «bransjens første fullintegrerte søppelbil basert på en batterielektrisk lastebil».

Etter å ha lansert samarbeidet, og en storordre på 2500 søppelbiler med en opsjon på ytterligere 2500 biler i august, har det vist seg at det ble for tidkrevende og kostbart. Den nye løsningen skulle integrere flere nye systemer i kjøretøyet. I en nyhetsmelding nå hevder begge selskapene, etter et betydelig samarbeid og stor gjennomgang, at kombinasjonen av de forskjellige og nye teknologiene og designkonseptene ville ta lengre tid enn forventet å utvikle, samt at det vil påføre ekstra kostnader. Som et resultat av dette blir programmet avsluttet og den store ordren kanselleres.

- Dette var den riktige avgjørelsen for begge selskaper, gitt ressursene og investeringene som kreves, sier Nikola-sjef Mark Russell.

Men annet er på gang

En annen interessant ting som kommer frem i samme melding, er at allerede nå i 2021 vil Nikola starte leveransene av Nikola Tre (batterielektriske trekkvogner) i USA. Selskapet vil også starte byggingen av den første hydrogenstasjonen i løpet av året. Produksjonsstart for de hydrogendrevne semi-lastebilene vil være i 2023.