Citroën ë-Berlingo kan bestilles våren 2021.
Citroën ë-Berlingo kan bestilles våren 2021.

Citroën ë-Berlingo

Nå kommer en elektrisk versjon av Berlingo. Det minste medlemmet av Citroëns varebilfamilie følger dermed i fotsporene til den større ë-Jumpy.

Publisert

- Citroën Berlingo har en svært sterk posisjon i markedet for de små varebilene. Helt siden den første gang ble lansert i 1996 har den vært kjent for sine praktiske løsninger og stadige forbedringer. Det at den nå blir elektrisk, er selvsagt en helt naturlig evolusjon – og gjør at den bare passer enda bedre for det norske markedet, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef PSA varebil hos Bertel O. Steen.

Rekkevidde, størrelse og nyttelast

Med en rekkevidde på 275 kilometer (foreløpige tall) etter WLTP-standarden, er nye ë-Berlingo bygget på e-CMP plattformen fra PSA. Fordi batteriene er plassert under gulvet, kan Citroën beholde lasteplassen som i en fossilt drevet Berlingo.

ë-Berlingo kan transportere to eller tre personer og kommer i to lengder. M, som er 440 meter lang, og XL, som har en lengde på 4,75 meter. Med en høyde på 1.84, passer den også i trange parkeringshus.

Interiøret i den nye elektrisk varebilen fra Citroën.
Interiøret i den nye elektrisk varebilen fra Citroën.

Den har mulighet for å legge ned passasjersetet, noe som gir mulighet for å frakte objekter på henholdsvis 3,09 meter i M-versjonen, og 3.44 meter i den lengste utgaven av ë-Berlingo.

- Som i fossilversjonen kan du frakte to europaller etter hverandre. Med en nyttelast på inntil 800 kg og hengervekt på 750 kg, er vi helt sikre på at nye ë-Berlingo fyller behovet mange profesjonelle varebilbrukere har for å tilpasse seg utslippsfri mobilitet, sier Johnsen.

Motor, batteri og ladetid

ë-Berlingo har en motor på 100 kW (136 hestekrefter) som leverer et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 130 kilometer i timen. Batterienes plassering lavt i bilen, bidrar til god stabilitet og forutsigbare kjøreegenskaper.

Litium ion-batteriet på 50 kWh kan hurtiglades med inntil 100 kW, noe som gjør at 80 prosent av batteriet lades på 30 minutter.

Som i fossilversjonen kan du frakte to europaller etter hverandre i ë-Berlingo.
Som i fossilversjonen kan du frakte to europaller etter hverandre i ë-Berlingo.

Sikkerhet og førerassistanse

Nye ë-Berlingo har tatt med seg komfort- og sikkerhetsutstyr som vi kjenner fra Citroëns personbiler. Head-up-display, aktiv filholder, skiltgjenkjenning, kollisjonsvarsling og automatisk nødbrems, er noen av dem. Støtte for Apple CarPlay og Android Auto bidrar også til å gjøre arbeidsdagen enklere.

Parkeringssensorer foran og bak sørger for å varsle føreren om hindringer, også i blindsonen. Avhengig av utstyrsnivå får man også ryggekamera med 180-graders synsvinkel.

Salget av nye ë-Berlingo starter denne våren, og de første kundene skal etter planen få bilene sine etter sommeren.