Illustrasjonsbilde.

Drivstoffbransjen skal bli klimanøytral!

- At drivstoffbransjen skal bli ikke-fossil blir krevende, men det er fullt mulig, sier administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.

Publisert

Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi.

Drivstoffbransjen forsyner landet med drivstoff og energi, og er en viktig premissleverandør når det kommer til å få ned utslippene fra transportsektoren i årene som kommer. Drivkraft Norge har derfor det siste året jobbet med å samle medlemmene om et veikart for en klimanøytral drivstoffbransje innen 2050.

- Norges klimamål er å redusere nasjonale utslipp med minimum 50 til 55 prosent innen 2030 sammenlignet med Norges utslipp i 1990. I dette regnestykket skal transportsektoren isolert sett bidra med 45 prosent av utslippskuttene sammenlignet med sektorens utslipp i 2005. I de kommende tiår skal transportsektoren gjennom en stor omstilling. Oppgaven er stor – men ikke uoverkommelig, sier Bremer Nebben.

Teknologinøytralitet er avgjørende

Drivstoffbransjen tar blant annet til orde for å erstatte dagens omsetningskrav på biodrivstoff med en generell reduksjonsplikt av klimagasser for norske omsettere av drivstoff.

Administrerende direktør i Drivkraft Norge, Kristin Bremer Nebben.

- Vi mener at en teknologinøytral tilnærmingvil være en mer treffsikker metode for å redusere klimagassutslipp fra veitrafikken. Målet må være å få størst mulig reduksjon av CO₂ og da må alle teknologier få telle med, slik som hydrogen, elektrisitet, bio-LPG og biogass sammen med biodrivstoff, sier Drivkraft Norge-lederen.

Utredning av reduksjonsplikt

Under et frokostmøte i regi av bransjeforeningen forrige uke, var det interesse for reduksjonsplikt blant politikerne i panelet, selv om det var noe uenighet rundt systemet.

De tre stortingsrepresentantene Heidi Nordby Lunde fra Høyre, Frode Jacobsen fra regjeringspartiet Arbeiderpartiet og Terje Halleland fra Fremskrittspartiet var likevel enige i at det er nødvendig med en offentlig utredning av reduksjonsplikt.

- Vi må utnytte teknologien som er der, og regjeringen må igangsette en utredning av reduksjonsplikt, sa Halleland under samtalen.

Powered by Labrador CMS