Franzefoss' nye el-liftbil har fått navnet Elinor.
Franzefoss' nye el-liftbil har fått navnet Elinor.

Elinor skal bidra til at Oslo når sine klimamål

Franzefoss har gått til anskaffelse av en Volvo FE Electric liftbil. Bilen, som har fått navnet Elinor.

Publisert Sist oppdatert

Den markerer starten på en omfattende elektrifisering i Franzefoss Gjenvinning. Målet er at 50% av bil- og maskinparken skal være utslippsfri i løpet av 2024.

Den nye elektriske liftbilen har plass til to containere og en totalvekt på 27 tonn. Batteripakken på 265 kWh tilsvarer tre Tesla Model S85-batterier, og gir en rekkevidde på inntil 160 km.

Bilen skal brukes i Oslo, som har som mål å bli tilnærmet nullutslippsby i 2030. Ett av tiltakene som skal stimulere til innfasing av nullutslipp og biogass, og utfasing av fossil tungtransport fram mot 2030, er «nullutslippssoner» der bare utslippsfrie kjøretøyer slipper til.

- Med Elinor tar vi et lite skritt for miljøet i Oslo, men et stort skritt for klima. Dette er vårt første bidrag til at Oslo skal nå ett av målene i sin klimaplan om utslippsfrie byggeplasser og at alle tunge kjøretøy skal være nullutslipp innenfor Ring 3 i løpet av 2024. Det sikrer vi nå, gjennom at vi blir den første som kan hente byggavfallet elektrisk, sier Ståle Nistov, daglig leder i Franzefoss Gjenvinning AS.

Fakta om el-liftbilen:

  • Modell: Volvo FE Electric 6x2
  • Elektrisk drivlinje: Maks. 400 kW, 540 hk.
  • Tillatt totalvekt 27 tonn. Vekten av bilen med liftpåbygg er 14,2 tonn. Den kan altså ta med seg 12,8 tonn avfall og containere.
  • Batteripakke: 265 kWh
  • Dobbeltlift, dvs. plass til to containere etter hverandre.
  • Rekkevidde: Inntil 160km
  • Utslipp lokalt: 0

Får støtte fra Enova og Oslo kommune

Om ikke lenge får Elinor selskap av en elektrisk kranbil som skal hente avfallssekker i indre by. Avfallssekkene brukes ofte som et komplement til containere for å øke sorteringsgraden på byggeplasser med lite plass.

Bilene skal gå i skytteltrafikk åtte timer i døgnet, og er avhengig av rask lading. At Oslo kommune har gitt støtte til å etablere en hurtigladestasjon på Franzefoss sitt gjenvinningsanlegg på Haraldrud i Oslo, gjør det mye enklere å satse elektrisk.

- Å bytte ut bil- og maskinparken innebærer enorme investeringer for transportørene. Elektriske biler er mye dyrere enn vanlige dieseldrevne, og den støtten som Enova og Oslo kommune gir er derfor svært viktig for å få opp tempoet i elektrifiseringen, sier Nistov.

Kjøper flere elektriske sorterings- og lastemaskiner

Neste trinn i Franzefoss sitt elektrifiseringsprogram, er installasjon av en elektrisk sorterings- og lastemaskin på Trondheim Sorteringsanlegg. Sorteringsanlegget, som åpnet høsten 2019, er topp moderne med helelektrisk produksjonslinje for sortering og kverning av avfall. Når den nye elektriske sorterings- og lastemaskinen er på plass i oktober blir hele produksjonen elektrisk.

- Vi skal kjøpe flere elektriske sorteringsmaskiner fremover. Selv om de koster cirka 300.000 kroner mer enn en dieselmaskin, er de enklere å vedlikeholde, billigere i drift og gir bedre inneklima i hallene våre. Dermed får vi både bedre arbeidsmiljø og mindre utslipp fra virksomheten, sier Nistov.

Franzefoss lanserer det grønne løftet

I år har Franzefoss etablert en ny avdeling for bærekraft. Avdelingen har fått ansvaret for selskapets bærekraftstrategi og oppfølging av mål og tiltak. Et av de viktigste målene i strategien er å redusere klimautslipp, og da er det naturlig å starte med transporten som utgjør en stor del av Franzefoss sin virksomhet. For eksempel skal alle nye trucker som kjøpes inn være elektriske; dieseltrucker er et tilbakelagt kapittel.

- Franzefoss har som mål å være den mest bærekraftige gjenvinningsbedriften i Norge. Dette innebærer blant annet at vi skal redusere vårt CO₂-utslipp. Vår ambisjon er at 50% av bil- og maskinparken skal være nullutslipp i løpet av 2024, avslutter Ståle Nistov.

Powered by Labrador CMS