
Kjører det meste for de fleste
STJØRDAL: Hernes AS begynte som et grustak. Nå er det 11 selskap i konsernet, og de driver med mange typer transport, havnedrift, masseuttak og innen eiendom.
Selskapet ble startet i 1936 i Meråker hvor Arne Hernes hadde grustak. Siden den gang har det som har blitt et konsern vokst til 11 selskap, 100 ansatte og 240 millioner kroner i omsetning i fjor. Det som i dag er Asak har de kjørt for sammenhengende fra starten i 1936.
Bilparken er sammensatt. Den består av tømmerbiler, grusbiler, flisbiler, krokbiler, kranbiler, trekkvogner og en enslig distribusjonsbil. Trekkvognene på transport av betongprodukter og bulkvarer. I tillegg er det fem tippbiler i entreprenørfirmaet Arne Hernes AS som også er en del av konsernet.
Handler lokalt
Det er 25 år siden de kjøpte et transportselskap med anlegget de nå holder til i på Stjørdal. To av de største kundene er Statkraft og Allskog, og mye av kjøringen er til et fjernvarmeanlegg som brenner 220.000 tonn i året.

Alle kundene de kjører for har en lokal tilhørighet. Derfor er de også opptatt av å handle mest mulig av utstyret de bruker lokalt. Det er Volvo som er og har vært hoffleverandøren av lastebiler i alle år. Med noen få unntak har alle de røde lastebilene med gullstriper blitt laget i Gøteborg.

Kraftutbygging
- På slutten av 80-tallet var det mye kraftutbygging i Meråker. Der hadde vi mye jobb som gjorde at vi vokste en god del, sier Jon Petter Hernes.
Etter at disse jobbene var ferdige, hadde de bygd seg opp med både utstyr og kompetanse på kraftutbygginger. Derfor ble det mye reising over hele Norge på slike jobber utover 90-tallet.
Oppkjøp
Veksten i Hernes har kommet både organisk og gjennom oppkjøp. I 1997 kjøpte de opp transportdelen til H-Vinduet. Det var også da de etablerte seg på Stjørdal hvor hovedkontoret ligger i dag.

I forkant hadde de hatt kjøring for Elkem som reduserte sin virksomhet, og den gangen var alternativet å redusere eller finne nye kunder.
Kraner
Hernes Transport har fire kranbiler som i all hovedsak går for faste kunder. Mange av jobbene er heisejobber som varer i to-tre dager.
- Vi har bra belegg på alle kranbilene. Stort sett vet alle gutta hvor de skal ut når de kommer om morgenen, sier Merethe Fossum Johansen som er daglig leder i Hernes Transport.
Den største kranen de har er en 85 tonnmeter. Det er den kranen som det er flest jobber som kommer på kort varsel på.
Fortsatt grus

Selv om Hernes AS har blitt et selskap som driver med mange flere typer transporter nå enn tidligere holder de fast på grustakene.
Til sammen drifter de sju forskjellige steinbrudd og grustak. I sommer tar de også i bruk det første 60-tonns vogntoget for gruskjøringen.
Stabil
De tre tømmerbilene i selskapet går også mye. Vendingene de kjører er i snitt sju mil og mye av tømmeret kjøres til Norske Skog på Skogn eller til Selbu.

Joar Eidum har kjørt tømmer for Hernes i 25 år. Volvo FH16 750-en han kjører nå tok han i bruk etter at den sto utstilt på Transportmessa på Gardermoen i fjor høst.
Daglig ligger han på mellom tre og fem vendinger. Et grovt overslag han selv har gjort viser at han i årenes løp har transportert 600.000 kubikk med tømmer.