NY HENGER: Hans Erik Næss og He-Plan har bygget sin første flishenger med egenprodusert chassis. Det ble mulig etter at He-Plan tok i bruk det nye verkstedet på 2000 kvadratmeter rett før jul.

Lages fra bunnen

NAMSOS: He-Plan kjøpte hengerchassiset ferdig når de bygde flishengere. Nå bygges de fra bunnen på eget verksted.

Publisert

Ved juletider flyttet He-Plan inn i påbygget som er en stor utvidelse av det eksisterende anlegget deres i Namsos. Nybygget på 2000 kvadratmeter er bygget sammen med det gamle bygget, og til sammen har de fått 2600 kvadratmeter verksted å boltre seg på. I tillegg er det store kontorlokaler og fellesområder.

Ved siden av større lokaliteter er de også i ferd med å utvide staben. Det har allerede begynt nye medarbeidere, og planen er ytterligere to-tre mann til med det første.

Muligheter

Større lokaliteter og mer folk gir også andre muligheter. He-Plan har i en årrekke bygd flishengere. Frem til i vinter har de kjøpt chassiset ferdig og bygde plan og skap lokalt.

TOVEIS: Flishengeren kan tippe både til siden og bakover.

- Med det nye bygget har vi fått mye bedre flyt på jobbene etter vi tok det i bruk. Særlig er det logistikken som har blitt mye bedre og gjør at vi kan øke kapasiteten, sier daglig leder Hans Erik Næss.

En av de store gevinstene med å også produsere understellet til hengerne i eget hus er bedre kontroll på leveringstid.

- Samtidig er det ikke til å komme fra at norsk kvalitet er unikt bra, sier Næss.

Lettere

Den første flishengeren som ble bygget helt i egne lokaler på Namsos, sto ferdig tidlig i mars. Det er den lokale transportøren J. Barlien Transport AS som er første kunde som har fått nyhengeren.

NYBYGG: He-Plan har bygd ut det eksisterende bygget i Namsos med 2000 kvadratmeter. Det gir til sammen 2600 kvadrat verksted i tillegg til store og romslige kontorer og fellesrom.

- Vi er veldig glade for at J. Barlien Transport ville være med på dette prosjektet og ha den første hengeren. En av fordelene for kundene med den nye modellen er at den er 800 kilo lettere enn de vi har bygget tidligere, sier Hans Erik Næss.

Hengeren som J. Barlien har fått er en 4-aksling med full sideåpning og både side- og baktipp. Den vil også komme i en 3-akslet modell på 12 meter.

Bra salg

Allerede før den første hengeren ble levert var produksjonen av nummer to i gang. Totalt har He-Plan signert kontrakt på seks tilsvarende hengere som skal bygges ut over sommeren og høsten. Planen er å bygge mellom 10 og 12 slike hengere i året.

- Jeg tror det er fremtiden å bygge alt lokalt. Vi må være innovative, både i forhold til måten vi jobber og produktene vi skal lage, sier Hans Erik Næss.

Tanken er også å kunne bruke det nye hengerchassiset som basis på andre typer hengere fremover.

Powered by Labrador CMS