Såkalt avgiftsfri diesel (farget) er tilsatt grønnfarge. Når den tilsettes et kjemikalie ved kontroll får man i tillegg en rosa/lilla-reaksjon som på bildet.
Såkalt avgiftsfri diesel (farget) er tilsatt grønnfarge. Når den tilsettes et kjemikalie ved kontroll får man i tillegg en rosa/lilla-reaksjon som på bildet.

Når du har kjørt denne distansen på «avgiftsfri diesel» kan du betale bota og gå i null

Kommer du lenger før du blir stoppet, går du i pluss. Se regnestykket.

Publisert

Det er rekorddyrt med drivstoff om dagen. Statens vegvesen avslører ukentlig juksemakere som sparer tusenlapper på å kjøre lastebil med såkalt avgiftsfri diesel (også kalt anleggsdiesel og farget diesel) på tanken.

På denne dieselen betales det ikke veiavgift. Den er dermed litt billigere enn veidiesel/blank diesel.

Dersom man blir avslørt av Statens vegvesen i å kjøre på «avgiftsfri diesel», koster dette 100.000 kroner i avgift når motorvognens tillate totalvekt er 20 tonn eller mer.

Når noen velger å kjøre på «avgiftsfri diesel», gjør de det for å spare penger. Hvor stor sjansen er for å bli avslørt, vites ikke, men for å synliggjøre lønnsomheten i en slik handling kan vi sette opp et regnestykke.

Regnestykket

Forskjell i pris mellom blank og farget diesel er forskjellig og forbruket på lastebiler er forskjellig. Vi setter opp et enkelt regneeksempel ut fra disse forutsetningene:

En lastebil i firmaet «Juks og fanteri AS» bruker 4 liter på mila. Det er to kroner forskjell per liter mellom blank (veidiesel) og farget diesel (anleggsdiesel). Se listepriser fra Shell og Circle K.

  • Forskjell per mil mellom blank og farget diesel: 4 L/mil x 2 kr/L = 8 kr/mil
  • Så langt må man kjøre med lastebilen for å spare 100.000 kroner: 100.000 kr / (8 kr/mil) = 12.500 mil = 125.000 km

I dette enkle eksempelet går man altså i null når man har kjørt 125.000 km på farget diesel og blir tatt og tildelt 100.000 kroner i avgift.

Kjøres det lengre før man blir tatt, går man i pluss. Vi har ikke tatt med merverdiavgift i eksempelet.

Sett inn ditt eget forbruk, og prisforskjellen på henholdsvis blank og farget diesel der du holder til i regnestykket over, så får du hvor langt akkurat du må kjøre før du går i null.

«Avgiftsfri diesel»

Grunnen til at vi har satt «avgiftsfri diesel» i anførselstegn i denne saken, er at den ikke er helt avgiftsfri.

Både på blank og farget diesel er det nemlig en CO₂-avgift per liter. Denne gikk opp fra 1,58 kroner i 2021 til 2,05 kroner i 2022.

I tillegg kommer en grunnavgift som er 1,76 kroner per liter i 2022.

Til sammen blir avgiftene per liter for farget diesel da 3,81 kroner.

Tilsvarende tall for blank diesel (autodiesel) er CO₂-avgift på 2,05 kroner per liter og veibruksavgift på 3,52 kroner per liter i 2022.

Til sammen blir avgiftene per liter for autodiesel da 5,57 kroner.

Powered by Labrador CMS