SPESIELL KRANBIL: Uttrykket på denne kranbilen, påbygget og kranen i seg selv, er ikke «melk og brød». Trucksenter i Stavanger har agenturet på Hidrokon-kranene, og dette er den første de selger. Kunde er SRI Services AS. Foto: Klaus Eriksen
SPESIELL KRANBIL: Uttrykket på denne kranbilen, påbygget og kranen i seg selv, er ikke «melk og brød». Trucksenter i Stavanger har agenturet på Hidrokon-kranene, og dette er den første de selger. Kunde er SRI Services AS. Foto: Klaus Eriksen

Norges-debut med meget spesiell kran

STAVANGER: Trucksenter AS i Stavanger har overlevert sin første lastebilmonterte Hidrokon-kran i Norge, og kranen – ja egentlig hele påbygget – er av den mer spesielle sorten.

Publisert Sist oppdatert

Volvo FH 540-bilen minner mer om en tungberger enn en kranbil, og selve kranen minner mer om en mobilkran enn en «vanlig» lastebilmontert kran. Velkommen til Norges første Hidrokon-kran som for kort tid siden ble overlevert til SRI Services AS.

Egersund-bedriften SRI slo seg opp innen olje og gass, men har nå omstilt virksomheten en del og utvidet sine tjenester, blant annet i retning vindmøller og bygging av fundamentene til disse.

Trucksenter har representert tyrkiske Hidrokon i et års tid, men en viss pandemi har forsinket introduksjonen i Norge. Nå kan imidlertid selger Trond Eirik Bruvik glede seg over både det første, andre og tredje salget, og flere er på gang.

Mektig syn

Bruvik hadde fått «doningen» vasket, og stilt den opp på hedersplassen utenfor anlegget til Trucksenter utenfor Stavanger, da AT.no kom på besøk.

165-tonnmeteren er bygget på et 4-akslet Volvo FH 540-chassis, og hele «pakken» veier 30.100 kg (uten jib). Et slikt konsept koster ca. 6 millioner kroner, informerer Bruvik. Se faktaboks for flere detaljer.

Lange bommer

I GANG: Selger Trond Eirik Bruvik i Trucksenter med radiostyringen til Hidrokon-kranen. Foto: Klaus Eriksen
I GANG: Selger Trond Eirik Bruvik i Trucksenter med radiostyringen til Hidrokon-kranen. Foto: Klaus Eriksen

Foruten det kullsvarte påbygget, er kranen med de lange og liggende bommene det mest iøynefallende. Det er 8 utskyt på hovedbommen og seks på jiben. Man kan kjøre to manuelt på hovedbommen, eller to manuelt på jiben. Løsningen er levert med ekstrafunksjon helt ut på jiben, med to hydrauliske kanaler helt ut slik at man kan kjøre alt av hydraulisk utstyr på maks lengde. Eksempler kan være utstyr til trefelling, eller for eksempel en feiekost for å feie hustak rene for snø.

Bruvik gir oss en liten «guidet tour» rundt bilen som altså har hentet påbygginspirasjon fra bilbergere. Alt er pakket inn, eller bygget inn i skap og bak luker. Støttebeinene er selvnivellerende, og selvsagt er disse også bak luker (foruten det i front).

Virtuelt rom

Styringspanelet for kranen er på venstre side i påbygget, like bak førerplassen. I denne skjermen vises samme info som på radiostyringen, og her får man full oversikt til alle vekter på alle bommer, vinkler og trykk og alt som trengs for å manøvrere og kjøre kranen trygt.

Hidrokon HK150

  • 165 tonnmeter
  • 51 meter rekkevidde rett opp (m/jib), 470 kg lastekapasitet
  • 34 meter rekkevidde rett opp med kun hovedbom, 2,7 tonn lastekapasitet
  • 6-tonns vinsj, kan skjæres fire ganger og vinsje maks 16 tonn
  • Hidrokon er tyrkisk, men alle komponentene som benyttes er europeiske (Danfoss, Bosch Rexroth, SKF, Scanreco, etc.)
  • Norsk importør av Hidrokon er Trucksenter AS utenfor Stavange

- En ting som er ganske spesiell på denne kranen, er det virtuelle rommet, en løsning der man kan begrense kranen i alle akser etter at man har kommet på plass og parkert. Ofte må man inn til et verksted i forkant for å sette disse begrensningene eller parameterne. Det tar ekstra tid, og også med fare for å glemme noen detaljer. Nå kan dette altså gjøres når man er på plass. Stadig flere oppdragsgivere krever at man kan begrense kranen for at den skal kunne benyttes på deres prosjekter, sier Bruvik.

Hentet fra Tyrkia

- Det var ikke denne type kran vi trodde skulle bli den første vi skulle selge i Norge, men vi er fornøyde med at det ble en slik, sier Bruvik og innrømmer at selve salgsprosessen også var litt spesiell.

SRI var på jakt etter en stor kran, og lenge jobbet de sammen om en stor løsning på et Tatra-chassis. Trucksenter er importør og forhandler av Tatra i Norge, men i Tyrkia sto HK150-kranen allerede ferdigmontert på Volvo-chassiset. Denne løsningen var interessant for SRI, men det var imidlertid problemer med å reise til Tyrkia for å se den. I stedet ble derfor bil og kran satt på båt og sendt til Norge.

- Den ble solgt nesten med en gang etter ankomst til Norge, og det var mange interesserte, sier Bruvik.

LANGE BOMMER: Dette er ikke en vanlig foldbar lastebilkran. Foto: Klaus Eriksen
LANGE BOMMER: Dette er ikke en vanlig foldbar lastebilkran. Foto: Klaus Eriksen

Etter visitten i Norge ble bil og kran sendt til Hidrokon i Danmark for å få resten av påbygget, og nå er den altså ferdig og overlevert.

Spesielle oppdrag

Bruvik forteller at SRI var på utkikk etter en mellomting av mobilkran og lastebilkran, dette på grunn av rekkevidden og derfor ikke med løfteevne som prioritet én. Den nye kranen skal brukes mye til bygging av fundamenter til havvindmøller, men den vil også være aktuell til en rekke andre oppdrag. SRI tar oppdrag i hele Skandinavia, og ofte typer oppdrag «andre takker nei til».

Foruten kranen til SRI, har Bruvik solgt en 30-tonnmeter og er i innspurten på en 110 tonnmeter, begge tradisjonelle foldbare lastebilkraner. Den minste kranen monterer Trucksenter selv ved anlegget utenfor Stavanger, mens 110 tonnmeteren monteres av Hidrokon (Trucksenter bygger det øvrige påbygget).

- Hidrokon leverer fulle foldbare lastebilkraner i 20-, 30-, 65- og 110-tonnmeterstørrelser, pluss at de bygger løsninger som denne til SRI i størrelser opptil 520 tonnmeter. I tillegg har de mobilkraner, marinekraner og personlifter.

STØTTEBEIN OG KJETTINGER: I skapene bak på begge sider er det støttebein og kjettingkasser som følger støttebeinene ut. Foto: Klaus Eriksen
STØTTEBEIN OG KJETTINGER: I skapene bak på begge sider er det støttebein og kjettingkasser som følger støttebeinene ut. Foto: Klaus Eriksen
NØDSENK: Bak luken til høyre bak førerhuset er det støttebein og nødsenken som trengs dersom man skal bruke kranen med kurv. Foto: Klaus Eriksen
NØDSENK: Bak luken til høyre bak førerhuset er det støttebein og nødsenken som trengs dersom man skal bruke kranen med kurv. Foto: Klaus Eriksen
TRIANGELSKAP: Ganske langt bak og på begge sider, er det triangelskap for oppbevaring av kjettinger. Foto: Klaus Eriksen
TRIANGELSKAP: Ganske langt bak og på begge sider, er det triangelskap for oppbevaring av kjettinger. Foto: Klaus Eriksen
EKSTRA MOTVEKTER: Klargjort for å løfte på ekstra motvekter. Foto: Klaus Eriksen
EKSTRA MOTVEKTER: Klargjort for å løfte på ekstra motvekter. Foto: Klaus Eriksen
HANSKEROM: Foran på venstre side er det et lite rom, like bak førerdøra, til oppbevaring av hansker, verktøy etc. Foto: Klaus Eriksen
HANSKEROM: Foran på venstre side er det et lite rom, like bak førerdøra, til oppbevaring av hansker, verktøy etc. Foto: Klaus Eriksen
VARMESKAP: I påbygget er det også et større skap for oppbevaring av klær - utstyrt med en halv kilowatt varmeovn. Foto: Klaus Eriksen
VARMESKAP: I påbygget er det også et større skap for oppbevaring av klær - utstyrt med en halv kilowatt varmeovn. Foto: Klaus Eriksen
TRAPP: Bak en lang og smal luke på midten kan man svinge ut en Easy Up foldbar trapp med gelender og overraskende god stabilitet. Trucksenter har agenturet på Easy Up-trappen. Foto: Klaus Eriksen
TRAPP: Bak en lang og smal luke på midten kan man svinge ut en Easy Up foldbar trapp med gelender og overraskende god stabilitet. Trucksenter har agenturet på Easy Up-trappen. Foto: Klaus Eriksen
STYRINGSPANELET: Italiensk operativsystem og «virtuelt rom» som å utføre begrensninger på kranen ute på arbeidsplassen. Foto: Klaus Eriksen
STYRINGSPANELET: Italiensk operativsystem og «virtuelt rom» som å utføre begrensninger på kranen ute på arbeidsplassen. Foto: Klaus Eriksen
Powered by Labrador CMS