
Norsk motstand mot at 17-åringer skal kjøre lastebil
FOR TIDLIG: EU-parlamentet har vedtatt å åpne for at 17-åringer kan kjøre lastebil under oppsyn av en erfaren sjåfør, og deretter kjøre alene fra de er 18. Dette møter norsk motstand.
Tiltaket er ment som et bidrag til å få flere lastebilsjåfører. Yrkestrafikkforbundet (YTF) frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene, og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Kontroversielt
Forslaget fra EU legger opp til at unge sjåfører kan begynne opplæring på lastebil allerede som 17-åringer. Etter ett år med oppsyn av en erfaren sjåfør, vil de kunne kjøre alene fra fylte 18 år. Selv om regelverket i utgangspunktet gjelder EU-land, kan slike vedtak påvirke også norske regler.
YTF er skeptiske til hvorvidt så unge sjåfører er modne nok til å håndtere tunge kjøretøy. Forbundsleder Jim Klungnes peker på at lastebilkjøring ikke bare handler om tekniske ferdigheter, men også om erfaring og dømmekraft i krevende trafikksituasjoner:
– Sjåførmangel er en utfordring vi må ta på alvor, men løsningen ligger ikke i å senke aldersgrensen. I stedet må vi rette innsatsen mot å gjøre yrket mer attraktivt gjennom bedre lønns- og arbeidsvilkår, tryggere arbeidsmiljø og en styrking av utdanningsløpene, påpeker Klungnes.
Langsiktige løsninger
YTF anerkjenner utfordringene med sjåførmangel både i Norge og Europa, men understreker at løsningen ikke ligger i å senke aldersgrensen. I stedet peker de på tiltak som kan gjøre yrket mer attraktivt for voksne og erfarne sjåfører:
Forbedrede arbeidsvilkår: Konkurransedyktige lønninger og trygge arbeidsforhold kan bidra til å rekruttere og beholde kvalifiserte sjåfører.
Tilrettelegging av arbeidstid: Mindre belastende arbeidstidsordninger og bedre turnuser kan gjøre yrket mer attraktivt og redusere helsebelastningen knyttet til skiftarbeid og lange arbeidsdager.
Bedre utdanning: Mer omfattende og grundig opplæring vil sikre at nye sjåfører er godt forberedt.
Bedre infrastruktur: Flere døgnhvileplasser med gode fasiliteter er nødvendig for å styrke sikkerheten og arbeidsmiljøet.
YTF oppfordrer til å opprettholde dagens aldersgrense
Sendte statsråden brev
YTF oversendte nylig brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hvor de anbefaler at Norge beholder dagens aldersgrense på 21 år for lastebilkjøring. Forbundet forventer at sikkerhet og kvalitet fortsatt står i sentrum for norsk transportpolitikk.
– Vi må ikke la kortsiktige løsninger på sjåførmangel gå på bekostning av trafikksikkerheten. Yrkessjåfører har et stort ansvar, og dette ansvaret krever både modenhet og erfaring, avslutter Klungnes.