VIL HOLDE PÅ DAGENS REGLER: Yrkestrafikkforbundets (YTF) leder Jim Klungnes lanserer istedet andre løsninger for å rekruttere flere sjåfører inn i yrket.
Norsk motstand mot at 17-åringer skal kjøre lastebil
FOR TIDLIG: EU-parlamentet har vedtatt å åpne for at 17-åringer kan kjøre lastebil under oppsyn av en erfaren sjåfør, og deretter kjøre alene fra de er 18. Dette møter norsk motstand.
Tiltaket er ment som et bidrag til å få flere
lastebilsjåfører. Yrkestrafikkforbundet (YTF) frykter at en senking av
aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene, og advarer norske
myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Norsk motstand mot senket aldersgrense for lastebilsjåfører
Yrkestrafikkforbundet (YTF) advarer mot EUs forslag om å la 17-åringer begynne opplæring som lastebilsjåfører, og frykter at det kan gå utover trafikksikkerheten.
YTF foreslår i stedet å forbedre arbeidsvilkår og utdanning for å gjøre yrket mer attraktivt for erfarne sjåfører, og har sendt et brev til samferdselsministeren for å opprettholde dagens aldersgrense på 21 år.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Kontroversielt
Forslaget fra EU legger opp til at unge sjåfører kan begynne
opplæring på lastebil allerede som 17-åringer. Etter ett år med oppsyn av en
erfaren sjåfør, vil de kunne kjøre alene fra fylte 18 år. Selv om regelverket i
utgangspunktet gjelder EU-land, kan slike vedtak påvirke også norske regler.
YTF er skeptiske til hvorvidt så unge sjåfører er modne nok
til å håndtere tunge kjøretøy. Forbundsleder Jim Klungnes peker på at
lastebilkjøring ikke bare handler om tekniske ferdigheter, men også om erfaring
og dømmekraft i krevende trafikksituasjoner:
– Sjåførmangel er en utfordring vi må ta på alvor, men
løsningen ligger ikke i å senke aldersgrensen. I stedet må vi rette innsatsen
mot å gjøre yrket mer attraktivt gjennom bedre lønns- og arbeidsvilkår,
tryggere arbeidsmiljø og en styrking av utdanningsløpene, påpeker Klungnes.
Langsiktige løsninger
YTF anerkjenner utfordringene med sjåførmangel både i Norge
og Europa, men understreker at løsningen ikke ligger i å senke aldersgrensen. I
stedet peker de på tiltak som kan gjøre yrket mer attraktivt for voksne og
erfarne sjåfører:
Forbedrede arbeidsvilkår: Konkurransedyktige lønninger og
trygge arbeidsforhold kan bidra til å rekruttere og beholde kvalifiserte
sjåfører.
Tilrettelegging av arbeidstid: Mindre belastende
arbeidstidsordninger og bedre turnuser kan gjøre yrket mer attraktivt og
redusere helsebelastningen knyttet til skiftarbeid og lange arbeidsdager.
Bedre utdanning: Mer omfattende og grundig opplæring vil
sikre at nye sjåfører er godt forberedt.
Bedre infrastruktur: Flere døgnhvileplasser med gode
fasiliteter er nødvendig for å styrke sikkerheten og arbeidsmiljøet.
YTF oppfordrer til å opprettholde dagens aldersgrense
Sendte statsråden brev
YTF oversendte nylig brev til samferdselsminister Jon-Ivar
Nygård hvor de anbefaler at Norge beholder dagens aldersgrense på 21 år for
lastebilkjøring. Forbundet forventer at sikkerhet og kvalitet fortsatt står i
sentrum for norsk transportpolitikk.
– Vi må ikke la kortsiktige løsninger på sjåførmangel gå på
bekostning av trafikksikkerheten. Yrkessjåfører har et stort ansvar, og dette
ansvaret krever både modenhet og erfaring, avslutter Klungnes.