Renault Trucks T Evolution Turbo compound.

Nyheter fra Renault Trucks

Renault Trucks reduserer drivstofforbruket og CO₂-utslippene med flere nye grep.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Produsenten utruster sine T-, T High-, C- og K-modeller med nye DE11 og DE13-motorer. Sammen med integrasjon av teknologier som Turbo Compound, og dedikerte funksjoner og tjenester, kan man redusere forbruket inntil 10 prosent.

Renault Trucks har i 2021 gjort store endringer i design, kjørekomfort og komfort om bord. Produsenten fortsetter utviklingen med lanseringen av nye 11- og 13-liters Euro VI Step E DE11- og DE13-motorer, som sammen med integrasjon av nye teknologier og dedikerte funksjoner og tjenester, kan gi drivstoffbesparelser på inntil 10 prosent sammenlignet med tidligere generasjoner Renault Trucks motorer.

De nye DE11- og DE13-motorene

DE11 og DE13 er den nye generasjonen Renault Trucks Euro VI Step E-motorer og inneholder nye teknologier som gir reduksjoner i drivstofforbruk og CO₂-utslipp.

For å bedre forbrenningen, har DE11- og DE13-motorene fått en patenterte «Wave Piston»-teknologi. Ved å styre flammene i forbrenningskammeret gjør løsningen at oksygenet utnyttes bedre og gir dermed bedre forbrenning. Motorene er også utstyrt med nye innsprøytingsdyser med forbedret presisjon, som er tilpasset den nye forbrenningen.

For å forbedre effektiviteten har Renault Trucks også jobbet med å redusere friksjon. Stempelstenger, stempler og veivaksel har fått nytt design og gasskontrollen i veivhuset er forbedret. En ny høyytelsesturbo er også blitt utviklet, med kulelager, forbedret responstid og en variabel oljepumpe som bruker olje med lav viskositet.

Renault Trucks' DE 13 TC-motor med Turbo Compound-teknologi.

Sist, men ikke minst, har Renault Trucks valgt et optimalisert etterbehandlingssystem og en ny motorstyringsenhet.

Turbo Compound-teknologien

For best mulig ytelse, kan Renault Trucks T, T High og C som tilvalg utstyres med DE 13 TC-motoren, som har Turbo Compound-teknologi, noe som gir drivstoffbesparelser «uten å gå på kompromiss med kjøreegenskaper eller snitthastighet», ifølge Renault Trucks.

En ekstra turbin, som plasseres etter turboen, omdanner restenergien i eksosen til mekanisk energi, som overføres til veivakselen i form av ekstra dreiemoment.

Derfor gir Turbo Compound høyere dreiemoment ved lavere turtall. På motorveien med cruise control og når veien går oppover kan bilen dermed holde konstant hastighet uten å måtte gire ned.

Renault Trucks' DE 13 TC-motor med Turbo Compound-teknologi.

Bilene er utstyrt med en ny generasjon Optidriver-girkasser, som har ny elektronikk, ny styringsprogramvare og en ny «clutch-aktuator», noe som gir mykere og raskere girskift.

Drivstofforbruk

For større drivstoffbesparelser, har Renault Trucks valgt en «Smart Torque Control»-løsning som lar motoren tilbringe mer tid i sonen hvor den jobber mest effektivt, uten å «gå på bekostning av kjøreegenskapene».

Renault Trucks fortsetter også å forbedre den prediktive cruise controllen Optivision, som bruker topografien til veien til å optimalisere girskiftene og øke drivstoffbesparelsene.

Produsenten tilbyr løsninger som hjelper transportselskaper å holde oversikt over og senke drivstofforbruk og CO₂-utslippene til bilflåten. Flåtestyringsprogramvaren Optifleet sporer drivstofforbruk til hvert kjøretøy og analyserer kjørestilen for å finne områder hvor man kan sette inn tiltak for å redusere forbruket. I tillegg har Renault Trucks utviklet et komplett opplæringsprogram rundt prinsippene om økonomisk kjøring for å forsikre at drivstofforbruket holdes under kontroll.

Powered by Labrador CMS