Fluberg bru over Randsfjorden i Søndre Land i Innlandet fylkes skal oppgraderes til å tåle vogntog på 60 tonn.
Foto: Wolfmann/Wikimedia Commons
Oppgraderes til å tåle 60 tonn vogntogvekt
Men først blir den stengt i ca. ett år for kjøretøy over 15 tonn.
Fluberg bru over Randsfjorden i Søndre Land (Innlandet) skal utbedres og kunne tåle vogntogvekt opp til 60 tonn. Arbeidet starter i juni og varer i ca. et år.
Bedre for tømmertransporten
I dag tåler den 359 meter lage hengebrua fra 1966, på fylkesvei 139, vogntog med vekt opp til 50 tonn. Etter oppgraderingen vil den tåle vogntogvekt opp til 60 tonn.
Dette vil gjøre det lettere for blant andre tømmertransportørene å komme seg raskere mellom fylkesveiene 34 og 245.
Når brua skal forsterkes, skal fylkeskommunens entreprenør montere stålbjelker under brua.
Stort sett åpen for trafikk
Brua vil holdes åpen for biltrafikk stort sett i hele anleggsperioden, for kjøretøy opp til 15 tonn. De som er tyngre enn 15 tonn, må velge andre ruter.
– Vi må stenge brua helt for biltrafikk i kortere perioder mens bjelkene under dekket skal spennes opp. Dette arbeidet vil pågå over noen dager og blir utført i høst. Vi vil forsøke å gjøre dette på tidspunkter der det å stenge brua skaper minst problemer, sier byggeleder Ragnar Helstad i Innlandet fylkeskommune.
Brua blir åpen for myke trafikanter i hele anleggsperioden.
Sandblåsing og nytt ledningsnett
I tillegg til at brua skal forsterkes, blir den også oppgradert med nytt ledningsnett og ny innfesting av lysmastene. Den skal også overflatebehandles.
– Før overflatebehandlingen kan starte, må entreprenøren bygge stillas, og gammel overflatebehandling må fjernes med sandblåsing, sier Helstad.
Prosjektet er beregnet til å koste ca. 45 millioner kroner. Staten bidrar med rundt halvparten av dette beløpet.