Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Annonse
STOLT: Tommy Stangeland, daglig leder i Stangeland Maskin. Foto: Bjørn Eriksen
I en artikkel i bedriftsmagasinet «Stangeland», utgave 124, informerer Rogaland-entreprenøren om milepælen. I Stangeland Maskin er det totalt 78 lastebiler. I perioden fra oktober 2018 til september 2020, økte entreprenøren andelen med Euro 6-motor fra 56% til 93%. I mai i år nådde Stangeland Maskin 100% lastebiler med Euro 6-motor.
– Det er vi utrolig stolte av. Det er en viktig konkurransefaktor og en del av kulturen vår, og det viser også at vi tar miljøet på alvor, sier Stangeland i bedriftsbladet.
Ny bil
Annonse
Henning Salte er én av mange lastebilsjåfører hos entreprenøren. Han kjører tankbil, en splitter ny Scania R580, for å levere diesel, bensin, HVO-diesel og det som trengs av drivstoff til å holde hjulene i gang. Han har kjørt tankbil siden 2007, og behovet for drivstoff har økt i takt med aktivitetsnivået i virksomheten.
KJØRER DRIVSTOFF: Henning Salte har kjørt tankbil siden 2007. Foto: Stangeland
– Tidligere kjørte jeg diesel bare et par dager i uken, men nå er det blitt en fulltidsjobb. Jeg leverer også til andre firmaer i gruppen som Kolnes og Jærpukk, sier han i bedriftsbladet.
Mange stopp
Han kan på én arbeidsdag være innom 5–15 anlegg. Behov og avstand, bestemmer antallet destinasjoner hver dag. Biodiesel henter han i Mandal eller i Oslo, og bunkrer til depot på Soma eller Kalberg. Diesel og bensin henter han stort sett i Lervig i Stavanger.
Tanken på bilen hans rommer 23.000 liter, og den har fire adskilte kammer. Det tar 15 minutter fra Henning har koblet på den 4 tommer store slangen, til bilen er full. I tillegg har han mulighet til å koble på henger med en kapasitet på 18.000 liter, skriver «Stangeland».
– Kamrene gir meg fleksibilitet, og gir meg en mulighet til å ha med fire ulike drivstofftyper på samme rundtur, sier han.