Åretsvarebil 2021

UTDELT: Det franske jurymedlemmet i den Internasjonale van of the Year-juryen, Richard Pizzol (t.v.), delte på vegne av juryen ut det offisielle van of the year trofeet til Xavier Peugeot, senior visepresident for Groupe PSAs forretningsenhet for lette kommersielle kjøretøyer.
UTDELT: Det franske jurymedlemmet i den Internasjonale van of the Year-juryen, Richard Pizzol (t.v.), delte på vegne av juryen ut det offisielle van of the year trofeet til Xavier Peugeot, senior visepresident for Groupe PSAs forretningsenhet for lette kommersielle kjøretøyer.

Trofeet utdelt

Den offisielle markeringen av at PSAs 1-tonns varebiler med overrekkelsen av trofeet til PSA-gruppens varebilansvarlige Xavier Peugeot fant sted 24. februar.

Publisert Sist oppdatert

Da det er reiserestriksjoner over hele Europa var det det franske jurymedlemmet i den Internasjonale van of the Year-juryen, Richard Pizzol som på vegne av juryen, delte ut det offisielle trofeet til Xavier Peugeot, senior visepresident for Groupe PSAs forretningsenhet for lette kommersielle kjøretøyer.

Da Xavier Peugeot mottok det prestisjetunge trofeet, sa han: «På vegne av alle de som har jobbet med utviklingen av å få disse kjøretøyene, takker jeg jurymedlemmene hjertelig for denne anerkjennelsen, som er veldig viktig for oss. Vi er alle veldig stolte og glade – over å ha mottatt International Van of the Year 2021. Ingen anerkjennelse har større betydning for oss. Denne prisen utdeles av svært kompetente eksperter fra 25 europeiske land i hele Europa. Disse journalistene representerer millioner av brukere. Utover vår utvikling og introduksjon av elektriske varebiler i markedet, anerkjenner denne prisen også elektrifiseringsstrategien av lette nyttekjøretøy i hele PSA Gruppen.

Dette bekrefter relevansen av elektrifiseringsstrategien vi har valgt for nyttekjøretøyene - der elektrifisering skjer uten å gå på kompromiss med ytelse eller funksjonalitet. Vi vet at 44% av kundene i det mellomtunge varebil-segmentet aldri kjører mer enn 300 km per dag, og at 83% av dem kjører under 200 km per dag.

Vi vet også at 50% av kundene våre er svært BEV-kompatible gjennom bruks og lademønster. Så vi tror – i likhet med IVOTY-juryen - at vår elektriske varebil er den beste løsningen for å forene de stadig flere krav og strengere lokale forskrifter samt de presserende behovene til kundene.

Vi ser alle flere og flere byer introduserer restriksjoner for å redusere forurensnings- og overbelastning av veinettet på den ene siden, og på den annen siden den voksende e-handelen som hurtig øker kravene til raske leveranser i hjertet av urbane områder. Som et resultat ønsker flere og flere selskaper tilbud på batterielektriske kjøretøyer. Dette skjer i et mye høyere tempo enn vi forventet. I juni sist år sa vi at vi forventet å oppnå 5% markedsandel for BEV-versjonen av vår medium varebil i det første hele salgsåret, 2021.

Jeg er glad for å kunne meddele at mens vår elektriske varebil, kun har vært på markedet i noen måneder, har vi fått en god oppfatning av trendene. Vi ser at markedsandelen kan bli dobbelt så høy, 10% i 2021. Utover det dette trofeet symboliserer, er det også en kommersiell suksess! Og vi håper vi kan fortsette på den veien: Som du vet, vil neste trinn i elektrifiseringsstrategien komme allerede i år med lanseringen av våre elektriske kompakte varebiler, Peugeot e-Partner, Citroën e-Berlingo, Opel Combo-e og Vauxhall Combo-e.», avslutter Peugeot.

Fra den virtuelle scenen sa juryformann Jarlath Sweeney, i IVOTY: «Takk Xavier for dine vennlige ord.

Groupe PSAs elektriske firlinger, som internasjonale tittelinnehavere i 2021, er et sterkt initiativ for e-mobilitet i profesjonelle virksomheter og en oppskalering av utslippsfri transport. PSA tilbyr en overbevisende pakke med et fleksibelt konsept hvor kundene kan velge mellom to batteripakker, den er kraftig nok, med en god og lydløs drivlinje og DC-hurtiglader som standard. Vi mener PSA har kommet med riktig produkt til rett tid. Så gratulasjoner til alle involverte i utviklingsprosjektet.»