PRODUKSJONEN: Jonsson-kjempen L6800 er godt plassert øverst i Larvik Granite-bruddet i Tvedalen og bearbeider vrakstein til kvalitetsmasser. Hjullasterne går kontinuerlig i mating og lagring av ferdigprodukter. Foto: Bjørn E. Eriksen
PRODUKSJONEN: Jonsson-kjempen L6800 er godt plassert øverst i Larvik Granite-bruddet i Tvedalen og bearbeider vrakstein til kvalitetsmasser. Hjullasterne går kontinuerlig i mating og lagring av ferdigprodukter. Foto: Bjørn E. Eriksen

100 tonns Jonsson-kjempe knuser ned vrakstein i Larvik

TVEDALEN, LARVIK: - Nå synger produksjonen her, for denne omgang, på siste verset. Lagrene er fylt opp, og i morgen starter vi demonteringen av finknuseverket som flyttes til neste oppdragsgiver i et grustak.

Publisert
FRAKSJONER: Det tas ut flere fraksjoner samtidig, blant annet 0-16 og 16-32 mm. Foto: Bjørn E. Eriksen
FRAKSJONER: Det tas ut flere fraksjoner samtidig, blant annet 0-16 og 16-32 mm. Foto: Bjørn E. Eriksen

Maskinen som daglig leder Roger Madsen (48) i Porsgrunn Pukkservice AS snakker om, har betegnelsen Jonsson L6800. Dette er et mobilt finknuseverk som fullt rigget veier hele 100 tonn! Verket kom til Norge like før påske i 2020, og har nå passert sitt første driftsår. Dette er blant de største mobile finknuseverkene i landet.

Spenning, god start og vinn-vinn

– At vi i 2019 gikk for en så stor investering og kom midt opp i covid-19-utbruddet, skapte naturlig nok noe frustrasjon og usikkerhet både med hensyn til levering, transport og stenging av grenser mot Sverige. Produsent er P. J. Jonsson & Søner i Örnskioldsvik i Sverige, og leverandør i Norge er Rogne Industriteknikk AS. Alt gikk imidlertid bra, og verket ble satt rett i drift med arbeid for NCC i Skien. Neste fase var i desember i fjor da finknuseverket ble fraktet videre til oppdrag her i Tvedalen hvor Larvik Granite AS tar ut granittblokker. Her opplever vi en vinn-vinn situasjon, sier Madsen.

- Vinn-vinn, kan du forklare dette nærmere?

- Det er en kjent sak at bare en liten del av steinen i granittblokkproduksjon blir benyttet, og at opptil 90-95% av steinen går på tippen for deponering. Det er denne vraksteinen vi nå tar hånd om og videreforedler. Kjennskogen Drift har inngått avtale med Larvik Granite om videreforedling av vraksteinen, og vi i Porsgrunn Pukkservice står for knuse- og sorteringsjobben for å gjøre steinen til salgbar vare. Dermed blir det vinn-vinn situasjon for alle. Deponistein i topp kvalitet blir bearbeidet, Kjenndalen Drift står for salget og vi tar oss av arbeidet i bruddet og legger opp lagrene. Her på toppen av bruddet står vi uforstyrret i produksjonen, ei heller forsinker vi blokksteindriften i bruddet, sier Madsen.

GROVT MATERIALE: Porsgrunn-entreprenøren har anskaffet to LS1632 siktestasjoner for sikting av grovt materiale. Foto: Bjørn E. Eriksen
GROVT MATERIALE: Porsgrunn-entreprenøren har anskaffet to LS1632 siktestasjoner for sikting av grovt materiale. Foto: Bjørn E. Eriksen

Flere maskiner på plass

Porsgrunn Pukkservice AS startet opp i Larvik Granites brudd allerede i 2018, og har hatt flere knuseverk og lastemaskiner i gang i produksjonen. Jobben i bruddet vil gå litt i rykk og napp, idet den kan reguleres av begge parter etter behov for ferdigvare og når maskinene er tilgjengelige. Siden lagerplassen på stedet er noe begrenset, gjelder det å ha konsentrert produksjon og sørge for å fylle lagrene med ferdigvare. Deretter blir det en pause, for så å komme tilbake og sette i gang med ny produksjon når lagrene minker.

Rett ved siden av den nye store beltegående konknuseren Jonsson L6800, har Madsen også en eldre Metso LT125-knuser i drift, og litt lenger ned på baksiden står også Jonssons LS1632 siktestasjon på belter, bygd for sikting av grovt steinmateriale.

Mobilitet og el-drift

- Vår virksomhet dreier seg i første rekke om to ting: -Kvalitetsknusing med et bredt sortiment av mobilt knuseutstyr, og at våre maskiner også er bygd for elektrisk drift. Vi er klar med utstyr for å møte den elektriske bølgen, sier Madsen.

Med sin mobile maskinpark er selskapet bygd for å ta knuse- og sorteringsjobber på oppdrag. På kundelisten står Norstone i Brevik og større entreprenører som Veidekke og NCC. Når store entreprenører er engasjert med store veianlegg «drypper» det jo alltid også jobber på andre, sier Madsen.

Mange av oppdragene blir sesongbetont som produksjon av asfalttilslag eller strøsand. Porsgrunn Pukkservice utfører en rekke knuseoppdrag i private pukkverk hvor de tar ut ønskede fraksjoner. Kunder ellers er kommuner, statlige etater og private som i bruddet hos Larvik Granite.

- Porsgrunn Pukkservice ble etablert i 1996 og forretningsideen er å tilby mobilt utstyr for knusing, sortering og masseforedling. Dette betyr mange oppdragsgivere, og vi ser en klar utvikling. I stigende grad etterspør kundene vårt knuseutstyr med elektrisk drift. Dette er en utfordring vi nå står klar til å møte med vår maskinpark, sier Roger Madsen.

Når det gjelder hjullastere og gravemaskiner har selskapet satset på Caterpillar og Volvo.

Samarbeider

SAMARBEIDER: Roger Hansen i Porsgrunn Pukkservice (t.h.) har et tett samarbeid med Geir Knut Rogne i Ritas, her i møte dagen før finknuseverket i bakgrunnen skal demonteres og flyttes. Foto: Bjørn E. Eriksen
SAMARBEIDER: Roger Hansen i Porsgrunn Pukkservice (t.h.) har et tett samarbeid med Geir Knut Rogne i Ritas, her i møte dagen før finknuseverket i bakgrunnen skal demonteres og flyttes. Foto: Bjørn E. Eriksen

Maskinparken i Porsgrunn Pukkservice gjenspeiler Madsens klare el-drift filosofi. I tillegg til Jonsson L6800 mobile finknuseverk, har bedriften de siste årene anskaffet ytterligere fire Jonsson-maskiner i parken.

Dette har skjedd i nær kontakt med Rogne Industriteknikk AS (Ritas) som har representert svenske J.P. Jonsson & Søner en rekke år i Norge, og som i tillegg også har Swemas på programmet.

- Jonsson er en av veteranene når det gjelder produksjon av knuse- og sorteringsverk som kombinerer generator- og el-drift. Selskapet produserer utstyr med høy kapasitet, og maskinene blir tilpasset brukernes ønsker. Og klare ønsker har Madsen, både med hensyn til el-drift og stor kapasitet. Vi har hatt et tett og godt samarbeid gjennom «elektrifiseringen» av maskinparken, sier daglig leder Knut Geir Rogne i Ritas som holder til på Magnor ved svenskegrensen.

Jonsson-maskinene

STRØM: Alt klart for å koble til strøm for sorteringsverket. Foto: Bjørn E. Eriksen
STRØM: Alt klart for å koble til strøm for sorteringsverket. Foto: Bjørn E. Eriksen

Jonsson L6800: Konknuser på belter med kapasitet på opptil 600 tonn i timen. Totalvekt ca. 100 tonn, 315 kW elmotor, utstyrt med to separate el-systemer som muliggjør både manuell og automatisk drift. Kan også kjøres med nettdrift.

Jonsson L1208: Kjeftknuser på belter, vekt 79 tonn, kapasitet opptil 600 tonn/time, kombinert generator- og nettdrift, 160 kW elmotor.

Jonsson LS 1632 (2 stykker): Siktestasjon på belter for grovt materiale (300-400 mm), vekt 34 tonn, kapasitet opptil 1000 tonn/time, drives av el-verk, alt. annen strømkilde.

Jonsson W 340: Tredekket siktestasjon på hjul, vekt 30,5 tonn, gir fire fraksjoner, el-drift og kapasitet 300 tonn/time.