Bells nye 60 tonns dumper
Sørafrikanske Bell fytter grensen for rammestyrte dumpere.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Bell har i mange år vært ensom svale og «konge på haugen» som produsent og leverandør av rammestyrte dumpere (ADT) i 50-tonnsklassen. Med lansering av 60-tonneren B60E på Bauma i april flytter Bell nok en gang ADT-grensen oppover.
Volvo presser Bell med varsel om lansering av en ny rammestyrt 55- eller 60-tonns dumper på Bauma. Hos Doosan i Molde står det fortsatt lagret en 50-tonns Moxy prototype, men ingen signaler tyder på at den kommer ut i markedet.
Uansett: Nå rykker Bell fra.
Gruvedumper
Bells B60E presenteres som et alternativ til tradisjonelle 60-tonns stive trucker, også for bruk i gruver. ADT-konseptets store fordel er fremkommelighet og kjøreegenskaper som gjør at dumperen kan benyttes under alle slags værforhold og i terrenget. Tipptrucker må melde pass når det blir for glatt, sølete eller humpete.
Utvikling- og testperioden av B60E har pågått gjennom flere år, noe Bell har vært helt åpen på. Bell har ypperlige testmuligheter og forhold i Sør-Afrika med omfattende gruvevirksomhet. Den nye 60-tonneren er hittil, uten unntak, knyttet til testing og prøvekjøring en rekke steder i hjemmemarkedet.
Vist på Bauma Africa
Allerede i 2013 ble første generasjon av 60-tonneren med betegnelsen B60D vist på Bauma Africa.
- Nå er denne maskinen videreforedlet, og har en helt annen konstruksjon og design enn på en tradisjonell rammestyrt dumper. Maskinen vårt svar på et økende behov hos entreprenørene for en dumper i 60-tonnsklassen, sier produktsjef Tristan du Pisanie.
- Ved å kombinere ADT-konseptet slik vi kjenner det med en singel bakaksel, kan vi presentere en unik maskinkonfigurasjon med 4x4-drift, rammestyring og hjulstyring samlet, og som også har mulighet for å ha alle fire drivhjul på bakken samtidig med full trekkraft på alle hjul. Dette gir vår 60-tonns dumper større off-roadkapasitet enn det en stiv truck kan oppvise. Med B60E har Bell flyttet utviklingen et steg videre, sier produktsjef Pisanie.
Mercedes-Benz/MTU-motor
Bells har valgt siste generasjons motor fra Mercedes-Benz, optimert av MTU for kjøring i terrenget. Akslene er fra tyske Kessler.
Planene er at Bells pre-produserte B60E-dumpere også vil bli satt i drift i Europa og Nord-Amerika før sørafrikanerne starter full produksjon og markedsføring tidlig 2017.
STILLING LEDIG:
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?