![MAN eTGS er som toakslet trekkvogn for bruk med citytrailere. Verken utseendemessig eller betjeningsmessig skiller batteridrevne MAN seg i særlig grad fra tilsvarende dieseldrevne varianter](https://image.at.no/365802.webp?imageId=365802&width=960&height=542&format=jpg)
Tester elektrisk MAN
I september starter fullskalatester av batteridrevne MAN TGM og TGS.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
MAN har nylig vist en batteridrevet MAN TGS 4x2 trekkvogn med citytrailer og en TGM 6x2 med distribusjonspåbygg i München. Mot slutten av året starter fullskalatester av til sammen ni slike kjøretøy som skal prøvekjøres av matvaregrossister, byggevareleverandører og speditører, opplyser MAN i en pressemelding.
MAN eTGM er en treakslet distribusjonsbil med totalvekt på 26 tonn, mens MAN eTGS er tatt frem som toakslet trekkvogn for bruk med citytrailere. Begge variantene er utstyrt med en el-motor på 350 kW (tilsvarer 476 hk), mens maksimalt dreiemoment er på 3500 Nm, noe man ellers må opp i over 700 hk i en diesellastebil for å oppnå.
MAN eTGM har lang akselavstand og plass til 12 batterier som vil gi en rekkevidde på inntil 200 km. MAN eTGS er en kort trekkvogn med plass til åtte batterier. Her vil rekkevidden være inntil 130 km, avhengig av vogntogvekt. Litiumbatteriene leveres av Volkswagen Group.
eTGM og eTGS skal i hovedsak lades om natten. Bilene er imidlertid også utstyrt for hurtiglading som kan benyttes i pauser i løpet av arbeidsdagen, for eksempel når sjåføren skal ha sin lovpålagte hvile.
![MAN eTGM er en treakslet distribusjonsbil med totalvekt på 26 tonn.](https://image.at.no/365809.webp?imageId=365809&width=960&height=642&format=jpg)
El-motoren har et høyt dreiemoment over hele sitt arbeidsområde, og lastebilene har derfor ingen girkasse, bare en omkobler for kjøring forover, bakover og selvsagt nøytral. Tilleggsaggregater som servostyring, luftkompressor og klimaanlegg drives elektrisk. Verken utseendemessig eller betjeningsmessig skiller batteridrevne MAN seg i særlig grad fra tilsvarende dieseldrevne varianter. Lydnivået er imidlertid vesentlig lavere som gir økt komfort for sjåførene og mindre støypåvirkning der bilene ferdes.
Vekten er en utfordring med batteridrevne nyttekjøretøy. MANs modulbaserte batteriopplegg gjør det imidlertid mulig å prioritere høy nyttelast eller lang rekkevidde. Bortfall av dieselmotor og girkasse gjør at en basisutførelse av eTGS med fire batterier under førerhuset vil ha samme nyttelast som en tilsvarende dieseldrevet variant.
Allerede i 2018 vil MAN lansere en småserie slike kjøretøy, og ordinær serieproduksjon er beregnet å komme i gang i 2021.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?