Norcem skal levere 280.000 tonn sement til TBM-kontrakten på Follobanen. Illustrasjonen viser produksjonsanlegget for tunnelelementer som entreprenøren Acciona Ghella JV skal sette opp på Åsland.

Norsk sement til Follobanen

Norcem har signert sin største kontrakt noensinne.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Norcem og det spansk-italienske entreprenørkonsortiet Acciona Ghella JV (AGJV), ansvarlig for TBM-kontrakten på Follobaneprosjektet, signerte mandag en kontrakt som innebærer leveranser av 280.000 tonn sement over en treårsperiode, melder Norcem i en pressemelding.

Dette er selskapets største kontrakt gjennom tidene.

– Dette er en milepæl for Norcem og HeidelbergCement. Vi skal levere en rekordstor ordre som vil sette store krav til både produksjon og logistikk. Det er mange i organisasjonen som har jobbet hardt det siste året og bidratt til at avtalen er på plass og vi ser frem til å starte leveransene senere denne måneden, sier General Manager i HeidelbergCement Northern Europe og administrerende direktør i Norcem, Gunnar Syvertsen.

Les også: Første Follobane-TBM er ferdigI Oslo-blå farger står den første av de fire unnelboremaskinene som skal drive Follotunnelen ferdig i Tyskland - klar til å sendes til Norge.

- Vi er fornøyde med å ha inngått den viktige sementkontrakten med Norcem og HeidelbergCement. De presenterte det beste tilbudet og har den nødvendige kapasiteten til å levere de mengdene vi har behov for, sier prosjektdirektør Fernando Vara i AGJV.

Follobaneprosjektet er det største samferdselsprosjektet i Norge. Prosjektet består av 22 km dobbeltspor mellom Oslo Sentralstasjon og den nye jernbanestasjonen på Ski, sør for Oslo. Acciona Ghella Joint Venture skal på oppdrag fra Jernbaneverket bygge hoveddelen (18,5 km) av den 20 km lange tunnelen, som blir Nordens lengste jernbanetunnel når arbeidet er fullført i løpet av 2021.

 

Powered by Labrador CMS