Aksler og nettbrett hos MAN
På årets Bauma-utstilling i MAN-byen München fra 11. til 17. april byr den hjemlige nyttekjøretøyprodusenten blant annet på akselnyheter og en ny sjåfør-applikasjon.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
En av nyhetene er MAN TGS i utførelsen 8x4-4, altså med trippelboggi bak hvor den bakre akselen har styring. Dermed er svingradius ikke større enn for en tre-akslet bil og man får veldig bra manøvreringsegenskaper.
En annen akselnyhet er en ny tandemboggi med hypoidaksler. Fordelen her er først og fremst lavere vekt med tilsvarende økning i nyttelasten. Et typisk bruksområde er betongbiler som i hovedsak går på vei og hvor størst mulig nyttelast ofte er et tema.
MAN kommer blant annet til å ha fokus på hydrostatisk forhjulsdrift som på MAN-språket kalles HydroDrive. Viktigste nyheten her i år blir imidlertid presentert på en annen messe i Tyskland, nyttekjøretøyutstillingen IAA i september. Fra da kan HydroDrive leveres i kombinasjon med automatisert girkasse som frem til nå har vært et savn blant mange brukere.
Sjåfør-app
En nyhet som blir presentert på årets Bauma, er MAN DriverConnect App som kjører via et Android-nettbrett i lastebilen. Dette utstyret er først og fremst beregnet på ukomplisert kommunikasjon mellom kjørekontor og sjåfør. Sjåføren får skriftlige ordre som ikke er til å misforstå, og ved hjelp av standardmeldinger kan hun eller han ofte gi svar tilbake via et enkelt trykk på skjermen.
MAN DriverConnect App er knyttet opp mot telematikksystemet MAN TeleMatics og omfatter blant annet navigasjon og et nødmeldingssystem.
Motorer
MAN er også en betydelig produsent av motorer beregnet for anleggsmaskiner. På Bauma presenterer selskapet de to motorseriene D3876 (rekke-sekser på 15,26 liter) og D2862 (V12 på 24,24 liter) i steg 4/US Tier 4 final utførelse. Den minste har effekter på 565, 612 og 660 hk (dreiemoment opptil 3000 Nm), mens V-motoren kan leveres med effekter fra 588 til 1110 hk og dreiemomenter fra 3750 til 5000 Nm. Den store motoren tilfredsstiller markedets strengeste avgassnorm kun ved hjelp av SCR (Selective Catalytic Reduction), mens rekke-sekseren er videreutviklet fra en lastebilmotor og trenger eksosresirkulering (EGR) i tillegg.
STILLING LEDIG:
-
Vi søker Driftsleder i til prosjekter i Buskerud, Vestfold og Telemark!
Driftsleder og søker nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg søker nå en dyktig Kontraktsingeniør til vårt team!
Er DU vår nye kontraktsingeniør?
-
Isachsen Anlegg AS søker innkjøper i prosjekt
Er du klar for nye utfordringer? Bli med oss på laget som Innkjøper i prosjekt!
-
Nasta søker verksmester
Vil du lede vårt verksted på Lillestrøm?
-
WIRTGEN NORWAY AS søker salgsansvarlig-Kleeman
Vil du ha en sentral rolle i Wirtgen Groups videre vekst og utvikling?
-
Norsecraft Tec AS søker faglært servicemekaniker
Er DU klar for nye utfordringer?
-
Isachsen Anlegg AS søker stiknings ingeniør
Vi ser etter deg som er klar for nye utfordringer på prosjekter innen vei, VA og infrastruktur!
-
Isachsen Anlegg AS søker prosjektleder
Har du erfaring med prosjektledelse fra anleggsprosjekter? Vi søker Prosjektledere i både Oslo og BVT!
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. Oslo
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur på prosjekter i Oslo-området?
-
Isachsen Anlegg AS søker anleggsleder avd. BVT
Vil du være med å ha ansvaret for drift og produksjon på anleggsprosjekter innen vei, VA og infrastruktur i avdeling BVT?