Aksler og nettbrett hos MAN
På årets Bauma-utstilling i MAN-byen München fra 11. til 17. april byr den hjemlige nyttekjøretøyprodusenten blant annet på akselnyheter og en ny sjåfør-applikasjon.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
En av nyhetene er MAN TGS i utførelsen 8x4-4, altså med trippelboggi bak hvor den bakre akselen har styring. Dermed er svingradius ikke større enn for en tre-akslet bil og man får veldig bra manøvreringsegenskaper.
En annen akselnyhet er en ny tandemboggi med hypoidaksler. Fordelen her er først og fremst lavere vekt med tilsvarende økning i nyttelasten. Et typisk bruksområde er betongbiler som i hovedsak går på vei og hvor størst mulig nyttelast ofte er et tema.
MAN kommer blant annet til å ha fokus på hydrostatisk forhjulsdrift som på MAN-språket kalles HydroDrive. Viktigste nyheten her i år blir imidlertid presentert på en annen messe i Tyskland, nyttekjøretøyutstillingen IAA i september. Fra da kan HydroDrive leveres i kombinasjon med automatisert girkasse som frem til nå har vært et savn blant mange brukere.
Sjåfør-app
En nyhet som blir presentert på årets Bauma, er MAN DriverConnect App som kjører via et Android-nettbrett i lastebilen. Dette utstyret er først og fremst beregnet på ukomplisert kommunikasjon mellom kjørekontor og sjåfør. Sjåføren får skriftlige ordre som ikke er til å misforstå, og ved hjelp av standardmeldinger kan hun eller han ofte gi svar tilbake via et enkelt trykk på skjermen.
MAN DriverConnect App er knyttet opp mot telematikksystemet MAN TeleMatics og omfatter blant annet navigasjon og et nødmeldingssystem.
Motorer
MAN er også en betydelig produsent av motorer beregnet for anleggsmaskiner. På Bauma presenterer selskapet de to motorseriene D3876 (rekke-sekser på 15,26 liter) og D2862 (V12 på 24,24 liter) i steg 4/US Tier 4 final utførelse. Den minste har effekter på 565, 612 og 660 hk (dreiemoment opptil 3000 Nm), mens V-motoren kan leveres med effekter fra 588 til 1110 hk og dreiemomenter fra 3750 til 5000 Nm. Den store motoren tilfredsstiller markedets strengeste avgassnorm kun ved hjelp av SCR (Selective Catalytic Reduction), mens rekke-sekseren er videreutviklet fra en lastebilmotor og trenger eksosresirkulering (EGR) i tillegg.
STILLING LEDIG:
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll
-
Oilquick Norge AS søker mekaniker/reisende mekaniker - Anleggsmaskiner
Er du vår nye servicemekaniker?
-
Franzefoss Gjenvinning søker Leder-Transport
Er du en erfaren leder som trigges av å oppnå resultat sammen med gode kollegaer?