
Vil ha lastebiler i kollektivfeltet
- Dette er et av de enkleste og mest effektive tiltakene for å redusere samfunns- og miljøutgifter en kan gjøre i trafikken i dag.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Det sier fylkesleder i NLF Hordaland, Jan-Ove Halsøy, til Bergens Tidende.
NLF har lange forsøkt å få til en lovendring som gir lastebiler tilgang til kollektivfelt, og er nå i dialog med Skyss og Statens vegvesen om å få til en prøveordning i Bergen.
- Her vil buss og lastebil kunne kjøre sammen i et eget felt, forbi køene av personbiler, forteller Helge Ytreland i Statens vegvesen.
Han er prosjektleder for et prøveprosjekt i Stavanger som ble vedtatt i fjor høst.
Det koster flesk å ha et vogntog stående i øk. Ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) koster det samfunnet rundt 800 kroner timen å ha et vogntog fast i trafikken.
- Det at en ikke vet når varene kommer fram, er kostbart for bedrifter. Når de må legge inn store marginer fordi køer skaper usikker leveringstid, så koster dette dyrt, sier Askill Harkjerr Halse i TØI.
STILLING LEDIG:
-
Avdelingsleder konstruksjoner
Aurstad
-
Gravemaskinfører
VANN OG AVLØPSSENTERET AS
-
Utemekaniker
Rosendal Maskin AS
-
Anleggsmaskinfører søkes
Gjøsund Maskinlag AS
-
Administrerende direktør
LNS Spitsbergen AS
-
Lager- og bulkmedarbeider
AUSTIN NORGE AS
-
Prosjektleder
MURIBØ AS
-
Servicetekniker hogstmaskiner
Anlegg og Miljøservice AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
HMS-Koordinator
AF HÅNDVERK AS