X-klasse snart klar for salg

De første eksemplarene av Mercedes-Benz nye X-klasse er ankommet landet og den 23. november begynner salget i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Bilen kommer i tre versjoner, Pure, Progressive og Power. Bertel O. Steen forventer å selge mest av toppmodellen Power som får en startpris på 509.000,- eks. mva. mens den rimeligste utgaven starter på 415.000 eks. mva. Progressive-varianten har en startpris på 476.000,- eks. mva.

Produksjonen av bilen er et samarbeidsprosjekt med Nissan og utgangspunktet har basis i Navara-plattformen. Men her stopper også det meste av likhetene. Bilen er bredere og rammen er utvidet og ombygd for å få plass til V6-motoren som kommer neste år.

Hjulopphenget er endret og blant annet senket for å få bedre kjøreegenskaper på landeveien. Interiøret er byttet ut i sin helhet, og mange typiske Mercedes-elementer er implementert slik at kundene skal kjenne seg igjen fra andre modeller i familien.

Motorene

Ved lansering sitter det i en 2,3-liters, 4-sylindret dieselmotor med enten 163 eller 190 hester. Denne er bygd på den samme motoren som vi finner under panseret i Navara, men tuningen av motoren er tilpasset av Mercedes.

163 hk-motoren kommer med en singel turbo, mens den kraftigere varianten har to turboer med ulike størrelser for å utfylle hverandre i ulike turtallsområder.

I løpet av 2018 kommer den kraftigste motoren i X-klassen, en V6-motor fra Mercedes' eget sortiment. Motoren har 258 hk og et dreiemoment på 550 Nm. Den vil kobles opp mot en 7G-tronic girkasse og kommer med permanent 4-hjulsdrift, mens 2,3-liters motorene leveres med innkoblbar 4-hjulsdrift.

V6-motoren får også Dynamic Select-systemet, og tillater føreren å justere bilen etter individuelle preferanser. Systemet har fem programmer: Komfort, Eco, Sport, Manuell og Offroad som modifiserer motorens karakteristikk, skiftintervallene til automatgirkassen samt start-stopp-funksjon.

Premium

Det satses sterkt på å nå kundene i premium-segmentet med denne nye modellen. Det er derfor lagt stor vekt på at de tre ulike versjonen skal ha forskjellige uttrykk fra det noe enklere arbeidsbilsegmentet til den betydelig mer forseggjorte versjonen som skal konkurrere om kunder i det typiske SUV-segmentet.

Innvendig i hytten finner vi blant annet en stor multifunksjons infotainmentskjerm, og touchpaden som sitter mellom setene hvor føreren kan betjene de ulike funksjonene i infotainmentsystemet på en enkel måte.

Mye sikkerhet

Ikke overraskende er det lagt opp til mange sikkerhets- og førerassistanse-systemer.

Det er en rekke airbager både i front og side samt kne. Filvarsling, bremseassistent og skiltgjennkjenning er alle nyttige assistenter.

Både for parkering, og ikke minst dersom bilen skal ut i ulendt terreng, er rygge- og 360°-kamera nyttige å ha.

Oppkoblet

I dagens samfunn er det nesten et must å være oppkoblet mot internett til enhver tid. X-klasse står i så måte ikke tilbake for noe på dette punktet og kan blant annet tilby levende trafikkinformasjon eller nettsurfing (kun når bilen står stille).

En annen finesse er «Mercedes me»-appen som gjør at du kan motta informasjon om bilen direkte på telefonen eller smartklokken. Men uansett finesser er kanskje den aller viktigste funksjonen den at bilen kan tilkalle hjelp om ulykken skulle være ute og føreren ikke klarer dette selv.

De første kjøreinntrykkene

Bilen ligger godt på landeveien og er meget retningsstabil. Interiør og kjørekomfort har et meget tydelig Mercedes-preg. Noen av bryterpanelene og klimakontrollen har måttet vike plass for den store infotainmentskjermenn og sitter noe langt ned slik at de blir litt vriene å betjene.

Spesielt bryterne for å koble inn 4-hjulsdriften sitter lavt og litt trangt og om du skulle finne på å kjøre med et par arbeidshansker på hendene blir den bortimot ubetjenelig.

Støynivået er behagelig og ingeniørene har gjort en god jobb når det kommer til isoleringen i forhold til det vi finner i Navara. Selv med noe korte sitteputer finner selv vår nesten to meter høye kollega seg meget godt til rette i setet på en lang kjøretur.

Powered by Labrador CMS